Ana karakterimiz Charlie Gordon düşük IQ seviyesine sahiptir. Bilim insanları Charlie'nin zeka seviyesini yükseltecek bir deney yapmak ister. Bu deney daha önce Algernon isimli bir fareye yapılmış ve sonucu başlarda olumlu görünmektedir. Deney üzerinde çalışan bilim insanları Charlie'den her gün ilerleme raporu yazmasını ister. Kitap Charlie'nin yazdığı ilerleme raporlarından oluşmaktadır. Kitabın konusu kabaca bu şekilde.
Bundan sonrası spoiler içerir.
Kitapta insanlıkla ilgili pek çok yorumlar yapılması ve bunun üzerine düşündürmesi kitabın en sevdiğim özelliklerinden biri. Charlie başta düşük IQ seviyesine sahipken onla dalga geçmeleri sürekli gülmeleri ve ona destek olan doğru düzgün hiç kimsenin olmaması beni çok üzdü. Charlie akıllı olmayı çok ister çünkü o zaman her şeyin çok güzel olacağını düşünür, yanında çok insan olacağını onu çok seveceklerini düşünür. Ancak çok akıllı olduğunda da yalnız kalır. Bu da insanlıkla ilgili farklı şeyler düşündürüyor. İnsanlar, yanında herhangi bir özelliği ile dikkat çeken birisi olduğunda rahatsız mı olur ya da yanında üstünlük kurabilecekleri birini mi ister?
Kitabın konusu çok ilgi çekici. Anlatımı basit okunması kolay. Bence kitap okuma alışkanlığı elde etmek için okunabilecek bir kitap.
Kitapta sevmediğim bir özellik kitabın çok tahmin edilebilir olmasıydı. Zaten kitapta sonra ne olacağı hep belirtiliyor gibiydi, sürpriz bir durum yoktu. Diğer sevmediğim özelliği ise edebi dilinin çok kuvvetli olmamasıydı. Onun dışında verilmek istenen mesajlar ve duyguların yüreğe dokunması gayet güzeldi.