Erdem Yılı
10/10
·408 syf.··
2025 20. kitabı
Az önce bitirdiğim bu kitabın etkisinden hiçbir zaman çıkamayacakmışım gibi geliyor. Peki neden böyle hissediyorum diye soruyorum kendime. Sanırım Tierney de kendimi gördüğümü fark ediyorum. Kurallarla dolu bir kasabada yaşıyor. Buradaki düzene karşı çıkmak istiyor. Kaderinde birinin zevcesi olmaktan fazlası olduğuna inanmak istiyor fakat ona öğretilen bu değil. Kadınlar aşağı bir ırktan, erkeklere verebileceği çocuklardan başka bir şey değil. Ve Tierney en çok buna karşı çıkarken okuyoruz. Olan düzeni sorgularken ve kendine yeni bir çizgi çizme ümidini hissederken ama bu onu korkuturken bile. Daha sonra Tierney hep izliyor. Bahsedilmeyen Erdem Yılından kalan izleri izliyor. Kadınlardaki boylu boyunca bir bıçak izi, kopmuş bir parmak ve daha da önemlisi saklanan bu izlerin ardında yaşanmışlıkla dolu gözler. Buralarda sorularının yanıtlarını arıyor. Bence burası çok güzel çünkü onlar gibi olmaktan bir zevce olmanın kaderini yaşamaktan korkuyor ve bunu kabul eden kadınları, annesini, ablalarını izliyor. Onların gözlerinde bu düzene karşı çıkma belirtilerini arıyor ama bulamıyor. Burada kendimi görüyorum. Annemi izliyorum bu evlilik hayatından, çocuklarına bakmaktan bu onun seçtiği bir hayat mı diye sorguluyorum. Yoksa hayallerinden koparılmış başka bir kadın mı? Benimde sonum böyle mi olacak. Evlilikten, çocuklu bir hayattan ne kadar kaçarsam kaçayım yolun sonu hep aynı mı olacak. Tabi Tierney in yaşaması gerekiyor Erdem yılını cevaplarını alabilmesi için. Kitabın başında bizde tek bir ipucuna sahip değiliz bu konuda ve bizde Tierney izle merak ediyoruz. (Buradan itibaren spoiler kitabı okuyacaksanız burada bırakın) Benim aklıma yaratıklarla dolu bir ormandan başka bir şey gelmiyor belki de hala en korkunç hasarları ve izleri bırakanın bir canavardan fazlası olmayacağına dair çocukça bir düşünce ama ilk aklıma gelen bu. Fakat Erdem Yılı 30 gençlik çağındaki kızın tek bir eve kapatılmasından fazlası değil. Aslında hayal kırıklığı değil bu çünkü canavarlar gerçek değil bizim dünyamızda da en korkunç şeyleri yapanlar insanlar değil mi? Kitapta da yaşanan bu işte. Kendilerine sihirleri olduğu söylenen rüya görmeye bile izinleri olmayan genç kızların özgürlüğü tadabilecekleri tek yer. Ve her şeyi yapabilme potansiyelleri zaten korkunç olan. Tabi ben Erdem yılını burada bırakayım gerisini siz okuyup öğrenin. Kitapta bir diğer hoşuma giden şey kurdeleler oldu. Basit değil mi? Beyaz kurdele çocuk, kırmızı kurdele serpilen bir genç kız ve evlenmiş kadına siyah bir kurdele. Kitapta durmadan bu üç kurdeleyi de görüyoruz. Tierney in kardeşlerinin her şeyi nasıl oyun gördüğünü, Tierney in elbise giydiğinde belli olan vücut hatlarına sapıkça bir zihniyetle bakanlarda ve annesinin onun ne yaşayabileceğini bilen gözlerinde. Belki de bu kitabın beni bu kadar etkilemesinin sebebi konusunu belli bir noktaya kadar gerçek hayattan alması. Kadınların çoğu zaman bir zevceden başkası olmaması gerçeğinde. Neyden bahsediyorsun herkes eşit işte diyebilirsiniz ama bunu zaten biraz gözlerinizi kıstığınızda görebilirsiniz. Hamile kalmak istemeyen bir kadının belirli korunma yöntemleri için kocasından izin alınmak zorunda olmasında, açık giyindi diye onu taciz etmenin bir sorun olmadığını düşünen zihniyetlerde, ilişkilerin sadece evliliklerde olması gerektiğine ve buna uymayan erkeklere kendine hakim olamadı ile söyleyenin sözlerinden sızan gurura karşılık bu aynı nedenden öldürülen, dayak yiyen, bir küfürle taçlandırılan kızlarda, haberlerde canice öldürülen nice kadınların isminde,… Sabaha kadar sıralayabilirim. Kitap etkileyici çünkü gerçekleri bağırıyor. Evet modern bir toplumuz ama hala kadınlar aşağılanıyor kadınlar hala aşağı bir ırk olarak görülüyor. Kitabın sonundan da bahsetmek istesemde bu inceleme de yazdığım her kelime orayı da eleştiriyor zaten. Kitabı okurken biraz yavaş olduğunu düşünebilirsiniz ağır oluğunu ama bence bu kitap başka türlü olamazdı zaten. Bunu okuyan kadın erkek size önerim bu kitabı alın ve okuyun. Sadece Tierney i değil gerçek hayatıda okuyacağınızı garanti ediyorum size. Bugün kendinize bir iyilik yapın ve bu kitabı okuyun. Hoşçakalın. Erdem Yılı Kim Liggett
Edebiyat & Roman
Erdem YılıKim Liggett · Yabancı Yayınları · 20221,711 okunma
·
40 Gösterim
Yorumlar
Lütfen giriş yapınız.