Ben daha öncesinde Aytmatov’dan Toprak Ana’yı okumuş ve çok beğenmiştim. Beyaz Gemi de popüler olduğu için bir türlü elim gitmiyordu. Ana iyi ki şu zamana saklamışım.
Kısacası Aytmatov’un Sovyet rusyasının köylere taşıdığı ideolojik baskıyı, doğaya, kültüre zorla yabancılaştırılmayı işlediğini söyleyebilirim.
Dedenin pasif iyiliği, inançlı olması ve çocuğu da bu inanç duyduğu bütüne bağlamasının karşısında otoriteye (Orozkul’a) karşı çıkamaması ve çıkamama sebebinin ona muhtaç olmasıyla; bize devletin, iktidarın yanında olanın yandaşlıktan gelen mutlak gücüyle masuma eziyet edişini ve bundan çokça zevk alarak yaptığı kötülükleri sembolik ve mitolojik güzel anlatımlarla bize aktarıyor.
Kesinlikle okunması gereken bir kitap.