❝ Eğer rastlantısallığın arkasındaki nedenselliği ortaya koyarsak aslında tesadüflerin birer ihtimal olmadıkları anlaşılır.❞
Gabriel Garcia Marquez
Bu kitabı bitirdiğimde aklımda tek bir ana fikir kaldı:
"Ben"den "biz"e odaklandığımızda hayat daha güzel olabilir. İnsanı merkezden alıp yaşamı merkeze koymak, belki de aradığımız daha güzel yaşamın anahtarıdır. Yazarın bu değerli düşüncesi, beni derinden etkiledi. Ancak ne yazık ki, bu fikri tam olarak kavrayabilmek için verdiğim çabanın beni yorduğunu söylemeliyim.
Kitabın ilk yarısı, dili ve uzun cümle yapısı nedeniyle okuma sürecimi zorlaştırdı. Her ne kadar yazarın alanında yetkin ve uzman olduğunu bilsem de, bir okuyucu olarak kavramları tam anlamıyla içselleştirmekte zorlandım. Kimi zaman bir profesörün öğrencisinin seviyesine inememesi gibi bir durum hissettim. Bu durum, yazarın yetkinliğinden ziyade, konuya henüz tam hakim olamayan kendi seviyemden kaynaklanıyor gibi geldi.
Ancak kitabın ikinci yarısında anlatılanlar, tam da bu zorlukları aşmama yardımcı oldu. Örnekler ve somut anlatımlar daha anlaşılır ve ilgi çekiciydi. Bu bölüm, kitabın ana fikrinin gerçek hayatta nasıl karşılık bulduğunu görmemi sağladı ve ilk bölümün karmaşıklığını bir nebze olsun dengeledi.
Açıkçası, kitap beni bu konudan biraz soğuttu ve devamını araştırmaktan bile alıkoydu. İnce bir kitabı bu kadar uzun sürede ve zorlanarak okumak benim için üzücü bir deneyim oldu. Yine de, belli bir zaman sonra belki de daha dinlenmiş bir zihinle tekrar okumayı düşünebilirim. Çünkü kitabı sevdiğim ve güzel kitaplar tavsiye ettiğini bildiğim Metin Özdamarlar hocam vesilesi ile okudum.Onun tavsiyelerine güveniyorum.
İnsanı düşündüren bir kitap olduğu kesin. Özellikle ikinci yarısı için okunabilir.Kitap boyunca bir çok soruya yazarla birlikte cevap arıyorsunuz.
Yaşam nedir?
Canlılık nedir?
Orman mı yaprak mı?
Dünya yalnız bizim mi?
Öğretmek mi göstermek mi?
Kitap bence zor fakat mesajı sonlarına doğru da olsa anlaşılırdı.Okuyacak olanlara iyi okumalar dilerim.
❝ Evren tek bir varlıktır . Her şey ve herkes görünmez bir hikayeler ağırıyla birbirine bağlıdır . Farkında olsak da olmasak da hepimiz sessiz bir sohbetin içindeyiz . Zarar vermeyin , şefkat gösterin.❞
Şemsi Tebrizi