Bu kitapta 3 şey dikkatimi çekti:
1- Ağızdan çıkan her söz kaderin olur.
2- Rüyaların gerçekleşmesi.
3- Fala inanma falsız kalma.
1) Çamaşırcı Ayşe'nin üçkâğıtçı kocası, kızını "K*hpe kızım, y*sma kızım." diye seviyor. "Canım kızım, güzel kızım..." sevgi sözleri ne güne duruyor, anlamış değilim. Çocuğa doğduğu andan itibaren böyle dersen ya davulcuya ya zurnacıya... Nuran da takıldı karaktersizin biri olan şoför Reşat'a. Eserdeki kilit isim Reşat aslında. Nuran'ın ağabeyi İhsan'ın yakın arkadaşı. Klasik Orhan Kemal karakterlerinden bir kişiliğe sahip: Önüne gelen kadına kıza sulanan, kendi hesabına bakan, ipsiz sapsız bir genç. Güzelliğine güvenen Nuran'ın oyuncu olma isteğini körükleyen, bu vaatle kandırıp yakınlaşan, parayı bulduğu anda kaçmaya yeltenen Reşat, yaptıklarının bedelini nihayetinde canıyla öder.
2) Kitapta gerçekleşen ve olay örgüsünde önemli rol oynayan 3 rüya var. İlki Nuran'ın rüyası: Reşat ile İstanbul'a kaçıyor, annesi ve ağabeyi peşlerine düşüyor. İkincisi Nermin'in rüyası: Hayalini kurdukları şekilde İhsan Nuran'ı bulmuş, hep birlikte kırmızı kiremitli bir eve yerleşmişler, mutlu mesutlar. Üçüncüsü Reşat'ın rüyası: Müteahhidin karısı Bedia'yı kandırıp paralarla İstanbul'a kaçtıktan sonra Bedia'nın gelip kendisini bulması ve tabancayla vurması.
3) Yol yapımında puvantörlük işçisi olarak çalışan İhsan'a eğlendikleri bir sırada çingene kızın fal bakması. Falda gördükleri: Yakın zamanda kötü bir haber alacaksın, bir sevdiğin var ama onunla ayrılacaksın, başka yerde daha güzel bir nasibin var, asıl sevdiğin o olacak, onunla mutlu yuva kuracaksın. Bu sırada kötü haber -Nuran'ın Reşat'la İstanbul'a kaçması üzerine annesinin ölümü- yoldadır, gece kendisine ulaşır ve İhsan apar topar evine döner. Bu yüzden çalıştığı köydeki sevdiği kızdan ayrılır. Kardeşini aramak üzere İstanbul'a gider. Ve orada asıl nasibi olan Nermin'le yolu kesişir, nihayetinde evlenir.
Klasik bir Orhan Kemal eseriydi. Oldukça sürükleyici, maceralı, tam bir Türk filmi tadında toplumcu gerçekçi bir roman... 5 aydır kitap okuyamadığım için okumaya susamış gönlüm sarhoş bugünlerde. Elhamdülillah...
Dikkat: Yazarın sosyal medyada dönen "El Kızı" romanına sakın aldanmayın. Bu, ondan çok daha güzeldi.