“Aşk doğru, zaman yanlışsa…”
8/10
·126 syf.··
Beğendi
·
2025 44. kitabı
·
11 günde okudu
·
Okunma: 06 Eylül 2025 14:26
Spoiler içerir!!! Goethe’nin 25 yaşındayken yazıp iki hafta gibi bir sürede bitirdiği kitap. Buna rağmen kitap çok seviliyor ve etki alanı çok genişliyor. Okunduğu dönem intihar vakaları artıyor. Gerçekten kitabın etkisinden mi yoksa kendi içlerindeki Werther’e de ancak böyle bir son yakışacağını düşündüğünden mi intihar etti bunca insan okurken bunu sorguluyorsunuz. Aslında Goethe kendi imkansız ve umutsuz aşkını anlattığı bu kitabı intihar düşüncesini kafasından atmak için kaleme alıyor. İçindeki aşk acısını, elemi, kederi Werther’e giydiriyor. Neden Werther’e böyle bir son layık gördüğü sorulduğunda ise kitabın neden bu kadar etkili olduğunu, aslında kendi içinde nasıl sancılı bir süreç yaşadığını anlayacağımız cevabı veriyor; “Werther ölmeseydi ben ölecektim.” Sonuçlarının bir sürü insanın hayatını mahvedeceğini bilse yine böyle bir son yazar mıydı Werther’e bilmiyorum ama şunu söyleyebilirim, bir karakterin ölümü bir yazara ancak bu kadar hayat verebilir sanırım. Kitap bir aşk romanı mı yoksa sonu intihara giden bir sürecin çözümlemesi mi okurken bunu sorguluyorsunuz bir yandan. Gençliğinin baharında, yakışıklı, hayat dolu, kültürlü, naif bir insan olan Werther’in nişanlı olan Lotte’ye aşık olması sonrası çöküşünü izliyoruz. Ama ne aşk, Werther için Lotte her şey. Güneş onu görürse doğuyor, Lotte gülerse gülüyor, onsuz uyuyamıyor, yiyemiyor, içemiyor, mutlu olamıyor… Ve kaçınılmaz son… En çok etkilendiğim alıntılardan biri sürecin özeti aslında; “Böyle mi olmalıydı? İnsanın mutluluğu aynı zamanda kederinin kaynağı mı olmalıydı?” Werther’in aşkı kimilerine göre saplantı, kimilerine göre bağımlılık, kimilerine göre delilik. Oysa Werther sadece aşık. Aşk gibi kutsal, yüce, bulunmaz bir duyguya “delilik” demek ona yapılmış en büyük haksızlık olur. Werther kadar sevmeden, onun gibi bakmadan, onun aşkını üstünüze giymeden onu anlamanız mümkün değil. Aşktan ileri gelen ruh halinin insanı ne hallere soktuğunu, nelerden vazgeçirdiğini, “asla yapmam” dediği neleri yaptırdığını görmeden Werther size sadece bir deli olarak gelecektir. Lotte dahi ona; “neden ben, bir sürü kadın var, sevilecek aşık olunacak daha güzel insanlar var” gibi çözümleri de bundan ötürü sunuyor. İki farklı burukluk yaşıyor kalbim. İlki Werther’in kurtuluş olarak gördüğü son. Bu kitabın bu kadar yankı uyandırması için böyle bir son gerekiyordu belki de. İkincisi ise Werther’e karşı yaptığım derin empati. Yaşadığı her ruh halini bu kadar iyi anlamamın nedeni de bu. Yine de onu ne kadar iyi anlarsam anlayayım bu son bir çözüm olmamalıydı. İçinde büyüttüğü aşk uğruna, aşkın kutsallığını ne kadar acı olsa da tecrübe etmesi uğruna hayatına devam etmesi gerekiyordu. Doğru aşkı, gerçek aşkı yaşamak çok güzel evet ama bazen ne kadar güzel severseniz sevin yetmiyor, bunları doğru zamanda yaşamanız gerekiyor. Gerçek aşk doğru zamanda çıksın karşınıza. Cümle cümle tartışacağım, tartışmaktan zevk alacağım bir kitap daha eklendi dünyama. Daha anlamlısı bunu yapacak birilerinin olması. Çok şükür. 🩶 Genç Werther'in Acıları Johann Wolfgang Von Goethe
Genç Werther'in AcılarıJohann Wolfgang Von Goethe · Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları · 2024150,3bin okunma
·
1 +1'leme
·
135 Gösterim
Yorumlar
Lütfen giriş yapınız.