Ütopik bir distopya mı?
10/10
·202 syf.··
2025 42. kitabı
·
4 günde okudu
·
Okunma: 09 Ekim 2025 23:07
#okudumbitti #Fahrenheit 451 [Ray Bradbury] Öncelikle kitap ismiyle başlayayım. Kitabın adı kağıdın tutuşma sıcaklığı olan 451'{circ/text(F)}'tan "Fahrenheit" geliyor. Bu da kitap içeriğiyle ilgili ipucu olmasinin yanında içeriğinede merak sağlıyor. Kitap; 1950'lerde yazılmış olmasına rağmen 20.yy'ın(yani günümüzün)realitesinin en ifşa edici distopyalarından biri olarak yankılanıyor diyebiliriz. Ana hikaye;Kitapların yasaklandığı, (bulundurmanın en büyük suç sayıldığı) itfaiyecilerin yangın söndürmek yerine kitapları yakarak yangın çıkarmak görevini üstlendiği gelecekteki baskıcı ve kaos ortamı olan bir toplum yapısı hayal edin. İnsanlar günlerini televizyon duvarlariyla kaplı odalarda,sığ eğlenceler ve propaganda programları izleyerek geçiriyorlar.Düşünme,Sorgulama ve bilgili olmak toplumsal olarak istenmeyen ve en tehlikeli şeyler olarak görülüyor. Kitabın kahramanı itfaiyecilik yapan ve kitap yakan Guy Montang'dır. Bir köşe başında rastladığı 17 yaşındaki Clarisse MC Cellan adlı genç kız amcasından öğrendiği her şeyi ona anlatarak ruhani bir uyanışa ve eyleme geçmesinde temel rol oynar. Aldığı ihbarlar üzerine gittikleri adresler de buldukları kitaplari yakan itfaiyeciler bir adreste kitaplarla beraber ev sahibi olan kadını da yakmaları Montang da travmatik semptomların tetiklenmesine yol açar ve Bu olaydan sonra herkesten gizli toplayabildiği kitapları evinde saklar. Vakit buldukça da okur. Bilgiye olan açlığını eski İngiliz profesörlerinden Faber ile giderme çabasında olur. "Kitap insanlar" topluluğuna katılan Montang kitapları ezberleyerek ve gelecek nesillere aktararak bu insanlarla beraber geleceği inşa etme umuduna sıkı sıkıya sarılır. Kerosen kokusundan sarhoş olunan ateşin sıcaklığında ısınırken bilginin küllerinde uyanan Hipnotik ağrıların tavan yaptığı,bağımlılık ve uyuşukluğun sirayet ettigi ve ayni zamanda düşünmenin en tehlikeli eylem oldugu bir toplum düşünün. "Onlara bir şey yorumlamaları için felsefe veya sosyoloji gibi kaygan zeminli şeyler vermeyeceksin. O yol melankoliye çıkar." "Bu çağda,bilgeliğin okulunda gösterişli budalalar, paçavralar içindeki azizlerden üstün tutuluyor." Okuduğum en iyi distopyalardan biriydi diyebilirim."Kitap" teması etrafında böyle bir dünya hayal etmek ve kurgusunu bu tarz inşa etmek çok büyük başarı. İlk 80-90 sayfası biraz tekdüze aksa da sonrası gayet tatmin edici ve çok akıcı bir dile sahip. Okumayan herkese tavsiye ederim.
Fahrenheit 451Ray Bradbury · İthaki Yayınları · 2022108,4bin okunma
·
36 Gösterim
Yorumlar
Lütfen giriş yapınız.