Dönemin bürokrasi, birey-toplum çatışmasını çok güzel yansıtan bir kitap. Murtaza evinde ve işinde çevresindekileri disiplini ve katılığıyla bunaltan bir bekçi. Ancak kitabı okudukça Murtaza'nın bu katılığının aslında sistemin katılığında ezilmesinin çaresizliğinden kaynaklandığını anlıyoruz. Okurken Murtaza'ya hem sinirlendim hem acıdım çünkü o sistemin kurbanı. Orhan Kemal'in dilinin sadeliği, akıcılığı o kadar güzel ki Murtaza'yla birlikte fabrikada dolaştırıyor sizi.