Polisiye bunun neresinde? tamamen saçmalık festivali.
2/10
·117 syf.··
2025 95. kitabı
·
3 günde okudu
·
Okunma: 19 Kasım 2025 13:18
Bu kitap hakkında okuduğun tüm incelemeleri unut ve hemen bunu oku. Çünkü ben diğer incelemeleri okurken saçmalıktan kriz geçirdim, hepsi aynı şeyi yazmış. Ve kitaba övgüler yağdırmış?? Kitap iki puanlıktı en fazla. Beğenmedim, başka okunacak kitap kalmasa bile okumam denilecek bir kitaptı ama hem çok sevdiğim birinden hediye olduğu için hem de meraklandığım için başlamış bulundum. Katlanamadım fakat inceleme yazacağımı bir kere söylediğim için mecbur dayanmak zorunda kaldım, uzun oldu ama umarım seversin. Normalde bir insanın neyi okuyup neyi okumadığı, sevip sevmediği ya da kaç puan verdiği beni pek alakadar etmez. Ama edebi değeri çöp olan, derinliği olmayan, neresinden tutsam elimde kalan şu sözde cinayet(?) kitabını okuyup sanki harikaymış gibi 7-8 puan yazamazsınız. Çünkü öyle değil, bu kitabı sevenlerin aklını kullanacak kapasitede olmadıklarını düşünüyorum. Ya da “ali ile lale el ele” olayından sonra direkt olarak bunu okumuşlardır ve woaw aman tanrım! Bu ne mükemmel bir yazım dili, bu ne gizem, polisiye falan demişlerdir. Kitabın yazarı olan Edgar Allan Poe’nin “polisiye kitaplarının babası” olduğunu savunanlar ve yazarın diline ayılıp bayılanlar var? Başka kitabını okumadım ve asla okuyacağımı da sanmıyorum ama şu kitaptan bile harika bir dili olmadığını anlayabildim. Ve kitaba yazılmış olan incelemeleri gördüm. Birisi “bu kitap sonraki polisiye yazarlarına ilham vermiş, çoğu bundan esinlenmiştir” falan yazmış. Bence sonraki polisiye yazarları “Bu ne kadar saçma sapan bir kitap, böyle yazmamak için çok çaba sarf etmem lazım” diye düşünerek bakmışlardır bu kitaba, esinlenme falan olayın abartısı yani. Kitap iki ayrı hikayeden oluşuyor ama birbirinin devamı niteliğinde ikisi de. Anlatıcı 1800’lü yıllarda Paris’te iken Auguste Dupin isimli biriyle tanışıyor, malum dedektifimiz(!) de bu adam zaten. Anlatılana göre kendisi fazla zeki, fazla sağ duyulu, araştırmacı falan bir insan. Bu arada zeki olduğunu söylemiş miydim? Kitapta 20 sayfa adamın zekasının ve sağ duyusunun betimlemesini okuyunca tabii aklımda kalmış -_- Hani bazı karakterler vardır ya; yazar sürekli ondan zeki diye bahseder ama biz kitabı okurken asla zeka namına bir şey bulamayız, işte bu karakter tam öyle birisi. O kadar değil, ama kendi zekasını abartıyor. (aslında etrafındaki herkes abartıyor.) Neyse işte bir gün Paris’te Morgue sokağında dördüncü katta işlenen bir cinayet haberini gazeteden okuyorlar. Tabii polis falan hep yetersiz olduğu için Dupin’e göre, iş kendisine düşüyor. Cesetleri inceliyor, parçaları birleştiriyor, insanları sorguya çekiyor vs vs olay yerinde bir gemici düğümü buldukları için Paristeki tek gemiciyi buluyorlar (asla baska yok cünkü) adama bildiklerini anlattırıyorlar ve katil kim miymiş? Bahçıvan? Leblebici? çamaşırhanedeki kadın? Eski kocası? Hayır hayır katil bir orangutanmış meğersem, wooaaw ne kadar özgün ama dimi HBWJHKZNKNQ ya abi işinize bakın harbi ya şunu beğendiysen beynini kullanamıyorsundur kanka? Wattpad kurgularına saçma diyen kitle gelmiş bunu okuyorsa + beğeniyorsa tedavi olsunlar lütfen. Kıçımdan uydursam bir cinayet romanı yazsam daha güzel yazarım ben eminim. Durun durun aşırı saçma farkındayım ama eleştiri daha bitmedi. Çünkü kitabın ikinci öyküsü var ve değinmezsem gece rahat uyku uyuyamam. Bizim yüce dedektifimiz olan Dupin ve anlatıcı, iki yıl sonra New York’a gidiyorlar ve bu sefer de orada bir cinayet işleniyor. Önceki cinayeti aydınlığa kavuşturan Dupin tabii buna karışmasa asla olmaz. Bunu da araştırmaya başlıyor. Bu sefer de Maria isimli bir kız önce kayboluyor sonra cesedi gölde bulunuyor ve olayı çözüyorlar. Cinayetin detaylarına girmeyeceğim uzamaması açısından ama söyleyeceklerimi yazayım hemen. Cesedi birisi denize atmış birkaç denizci de bunu bulmuş, Dupin oraya gidip bakıyor ve şu şekil “ yüzü kanla kaplıydı yani boğulmamıştı, sağ eli kapalıydı sol eli açıktı, kıyıya getirmek için balıkçılar onu iple bağlamıştı ama aşınmaların sebebi bu ip değildi” falan??? Ooo Einsteinn seni fazla zekisin (ya da müneccim), birincisi bende akşama kadar oturup polisiye, gizem, ceset vs şeylerle ilgilenmiyorum ama şöyle bir yöntemle ilerlemesi ve “polisler de biraz yetersiz kalıyor” demesine bir yerlerimle güldüm okurken. Sen çok yeterlisin çünkü(!) Bir de diyor ki ceset tanınmaz haldeydi, kimse tanıyamamıştı. Ama yarım sayfa önce bir arkadaşının cesedi tanıdığını da söylüyor?? Kendiyle çelişen bir yazar ve siz buna bayılıyor musunuz qkjnzbkq komik. Kan dondurucu ölüm sahneleri vardı diyor ama yine çelişmiş çünkü öyle bir şey yok? Birkaç ölüm yolu sadece, hayrete düşmedim asla. “Polis otopsi sonucu şuna ulaşmıştır.” denildiğinde yazar bunu bir cümleye sığdırmış sadece ama ne olduğu bellisiz, zekasıyla övünen, aslında gerizekalı olduğuna emin olduğum Dupin, bir cesede bakışında 20 sayfa boş boş konuşuyor. Sana boş gelmiştir diyenler için bırakıyorum şu cümleleri şuraya. “insan bedeninin özgül ağırlığı normal durumdayken tatlı suyun kütlesine eşittir. Ama tabii erkeklerin ağırlığı daha fazladır” bla bla bla, bu ve sayfalarca boş konuşma. Ve gazete kızın evden çıkış saatinin sokaklarda insanın fazla olduğu saatle aynı olduğunu söylüyor, bizim Dupin de “hayır öyle değil" falan yapıyor. Bakın şimdi bilgisi yok ama herbokolog olan birisi anladınız mı? Haberciler eksik, polisler ihmalkar, bi ben mükemmelim mantığında. VE VE VE asıl olaya kimse odaklanmıyor, saçma ayrıntılarla boğuluyorlar. 6 sayfa önce "talihsiz kızın altmış santim uzunluğunda ve otuz santim genişliğindeki iç eteğinin yırtılmasını ve kızın çığlık atamamasını" okuyorduk, 6 sayfa sonra yine onu okuyoruz btw? Yani demem o ki karakterleri salak ve yetersiz buldum, kitapta kayda değer bir şey yoktu. Derin bir anlatıma ya da mükemmel tasarlanmış bir kurguya sahip değildi. Sadece sözde zeki karakterin debelenip durmasını ve orangutanların sosyal hayata geçişini qnzkjhbw okuduk, okumaya değmez.
Morgue Sokağı CinayetleriEdgar Allan Poe · Puslu Yayıncılık · 202419,3bin okunma
·
424 Gösterim
1 Yorum
Lütfen giriş yapınız.
Ben bu kitabı okumayı düşünüyordum ama sanırım zamanımı harcamayacağım bu incelemeden sonra çünkü okuduğumuz veya benim okumayı düşündüğüm kitaplar senin okuduklarınla hemen hemen aynı ya ve artı olarak güzel bir inceleme yazmışsın✨
nil
Gönderi Sahibi
Ayyy yerim teşekkür ederiiimm 🩷🫶 bence de hiç vaktini harcama boş yeree