9/10
·256 syf.··
2026 1. kitabı
Evet, bir fırtınaydı.Esti, yaktı, yıktı ve geçti. Her sayfada her bölümde her olayda hem beklediğim hem de ters köşe olaylar, duygular, düşünceler. Bir incelemede Stefan Zweig benzetmesi yapılmış. Çok yerinde bir tespit olmuş. Ömer’in ve Macide’nin iç konuşmalarında Zweig’in duygusal yoğunluğunu hissediyor insan.Öylesine akıyor duygular. Okurken Mai ve Siyah’taki Ahmet Cemil geldi hep aklıma. Sanki, Ömer onun bir üst versiyonuydu. “ …Fakat içimde öyle bir şeytan var ki…bana her zaman istediğimden büsbütün başka şeyler yaptırıyor. Onun elinden kurtulmaya çalışmak boş… Yalnız ben değil, hepimiz onun elinde bir oyuncağız… Senin dünyaya hâkimiyet planların bile eminim ki onun mahsülü… …Böyle günübirlik bir fikir hayatının tabii bir neticesi olarak tezatlara,manasızlıklara, hatta edepsizliklere düşüyordum.İsteyip istemediğimi doğru dürüst bilmediğim, fakat neticesi aleyhime çıkarsa istemediğimi iddia ettiğim bu nevi söz ve fiillerimin daimi bir mesulünü bulmuştum: Buna içimdeki şeytan diyordum; müdafaasını üzerime almaktan korktuğum bütün hareketlerimi ona yüklüyor ve kendi suratıma tüküreceğim yerde, haksızlığa, tesadüfün cilvesine uğramış bir mazlum gibi nefsimi şefkat ve ihtimama layık görüyordum. Halbuki NE ŞEYTANI AZİZİM,NE ŞEYTANI ? Bu bizim gururumuzun, salaklığımızın uydurması… İçimizdeki şeytan pek de kurnazca olmayan bir kaçamak yolu… İÇİMİZDE ŞETYAN YOK… İçimizde ACİZ var…TEMBELLİK var… İRADESİZLİK, BİLGİSİZLİK ve bunların hepsinden daha korkunç bir şey; HAKİKATLERİ GÖRMEKTEN KAÇMAK İTİYADI VAR… Hiçbir şey üzerinde düşünmeye, hatta bir parçacık durmaya alışmayan gevşek beyinlerimizle kullanmaya lüzum görmeyerek nihayet zamanla kaybettiğimiz biçare irademizle hayatta dümensiz bir sandal gibi dört tarafa savruluyor ve devrildiğimiz zaman kabahati meçhul kuvvetlerde, insan iradesinin üstündeki tesirlerde arıyoruz.” Ömer’in romanın başında ve sonunda söylediği bu sözler hem kendisinin hem de içindeki şeytanla(!) mücadele eden herkesin iç sesi olmuş. Ömer’e kızdım mı? Çoook! Böyle mi bitmeliydi? Aşk, bütün olmazları olur kılar mı her zaman? Belki de en iyi son buydu. Okuduğum iyi eserlerdendi.
İçimizdeki ŞeytanSabahattin Ali · Yapı Kredi Yayınları · 2019209,2bin okunma
·
51 Gösterim
Yorumlar
Lütfen giriş yapınız.