·96 syf.····Okunma: 16 Ocak 2026 15:17 Uzun zamandır kitap okuma serüvenim, akışını yitirmiş bir yolculuğa dönüşmüştü. Bu durum, ruhsal olarak beni ciddi biçimde demotive etmesine rağmen, başladığım pek çok kitabı yarım bırakmamla sonuçlanıyordu. Okumak istiyor fakat ilerleyemiyordum . Zihnimle metin arasında görünmez bir mesafe oluştuğunu hissediyordum. Nihayet bu kısır döngüye daha fazla direnemeyerek bir hızlı okuma kursuna başvurdum. Aldığım bu eğitim, beklediğimin çok ötesinde bir tatmin sağladı; yalnızca okuma hızımı değil, metinle kurduğum ilişkiyi de dönüştürdü. Elimdeki bu kitap ise, söz konusu yeni serüvenin ilk ve anlamlı eşlikçisi oldu.
Okuma süreci boyunca büyük bir keyif aldım. Bununla birlikte karakterlerin iç dünyasıyla güçlü bir duygusal gerilim yaşadım. Kaptan Nemo, bende çelişik duygular uyandıran bir figür olarak belirdi: Yer yer acıma duygusu uyandırırken, bencil ve buyurgan tavırlarıyla öfkelendirdi. Zenginliğinin verdiği ayrıcalıkla hareket eden bir züppe gibi görünse de, son derece zeki; hatta keskin bir akla sahip. Aynı zamanda inatçı, uzlaşmaz ve kendi doğrularına saplantılı biçimde bağlı. Tüm bu özellikleriyle Nemo’yu, derin bir ruhsal bulanım içinde bulunan entelektüel bir karakter olarak yorumladım açıkçası .
Onu entelektüel kılan unsur, yalnızca bilgisi değil; korkularla kurduğu mesafesi olabilir . Yada nefreti . Bana göre böyle insanlar, ruhsal karmaşanın ortasında dahi basit reflekslerle hareket etmezler. Hatta kötülükleri bile plansız değil, bilinçlidir. Kendisine saldıran geminin mürettebatını isteyerek batırması ve ardından odasına çekilip gözyaşlarına boğulması, bu bilinçli çelişkinin en sarsıcı örneklerinden biri. Eyleminin farkında , vicdanı susmaz ama iradesi geri adım atmaz.
Demem o ki, bilgili bir zalimle baş etmek, salt kötülükle mücadele etmekten çok daha çetindir. Çünkü bu tür bir zalimlik, cehaletten değil; düşünülmüş, gerekçelendirilmiş ve içselleştirilmiş bir karanlıktan beslenir. Bunun felsefede mutlaka bir karşılığı vardır. Bu satırları okuyan sevgili okur arkadaşlarımın, kendi düşüncelerini ve yorumlarını paylaşmaları beni son derece mutlu edecektir . Teşekkürler