8/10
·336 syf.··
2026 4. kitabı
Bu seri hakkında aslında inceleme yazmayı düşünmüyordum ama küçüklüğümden beri Osmanlıda hep en sevdiğim, en hayran olduğum, ülkemizde de en sevilen ama en çok da tartışılan padişahlardan biri olan Yavuz Sultan Selim hakkında yazılmış bu kitabı okuduktan sonra bişeyler yazma ihtiyacı hissettim. Tarih dediğimiz şey ne kadar tarafsız kalmaya çalışılsa da her tarihçinin kendi perspektifinden baktığı ister istemez yüzde 1 de olsa yanlılık içeren, bir kavramdır ve ne kadar farklı kaynak okursanız o kadar farklı bakış açısı görüp tüm eserlerdeki bilgileri kafanızda sentezleyip kendi görüşünüzü oluşturursunuz. Objektif bakmaya çalışan biri iseniz muhtemelen yüzde 99 doğruluk payıyla gerçeklere ulaşırsınız. İnsan doğası gereği olduğu şeylerden etkilenir ve kendi hayat tarzı ve doğrularından sebep araştırdığı kişiye meyillenir veya ona kurulur. Bu hep böyledir; insan dediğimiz varlığın duyguları yok olmadığı sürece de böyle devam edecektir. Çok sevdiğim ve saygı da duyduğum Ahmet Şimşirgil hocam da aynı yukarıda zikrettiğim gibi tarafsız olmaya, olayları olduğu gibi anlatmaya çalışsa da ehli sünnet bir müslüman, bir Osmanlı aşığı olması sebebiyle bazı kusurları görmezden gelmesi, yani eserlerinde bazılarını hiç zikretmemesi, olan kusurları da anakronizme girmemek adına dönemi şartlarıyla değerlendirmeye çalışıp, karanlık, kötü olarak lanse edilen, çokça tartışılan olayların karalandığı kadar da karanlık olmadığını anlatmaya çalışmış. Merak edilen çokça olayı anlatıp kaynaklarını dipnotlarda belirtmiş ki bu dipnotların çoğunluğu da o dönemde yaşamış olan tarihçilerin yazdığı eserlerden alıntılanmış. Bu da bahsettiğim "kusur"ların önüne geçerek eserin kalitesini artırmış. Kardeş katli olaylarını kendi deyişiyle" dönemi bugünden dürbünle izleyerek yargılama yoluna gitmeden o dönemi kendi şartlarıyla değerlendirmesi" kulağa çok doğru gelse de, hümanizmi yüksek bir insan olduğum için kundaktaki bebeğin ölümü için öteki tarafta hesap sorulduğunda Allah'ın "dönemin şartları öyleydi" gerekçesini kabul edeceğini hiç sanmadığımdan bunlar benim nezdinde büyük kusurlar olarak kalacak. Ama Ahmet Hoca bu açıdan bakmayıp "Devletin bekası için kimsenin yapamayacağı şeyleri, kendi kanından olanların canına kıymak gibi ağır bir işi yapmak herkesin harcı değil, onlar olmasa bugünler çok farklı olabilirdi"ye getiriyor lafı. Kendince haklılık payı var ama çok sayıda masum insanın hakkı olduğu da su götürmez bir gerçek. Bu açıdan dediğim gibi Osmanlı aşığı biri olduğu için tabiri caizse çok toz konduramamış olsa da bazı şehir efsanelerine de şüpheyle yaklaşıp, "bunlar hakkında güvenilir bilgi yok. Bir kesinlik yok." diyebilmesi de objektiflik yönünden kitabın artı yönleri. Yavuz'un Sina çölünü geçerken Hz. Muhammed(SAV)i görüp bir süre yayan gitmesi ve askerlerinin de onu yayan takip etmesi olayını doğrulayan güvenilir bir kaynak olmadığını söylemesi, sadece ihtimal dahilinde olabileceğini söylemesi, Sosyal medyada ve birçok mecrada herkesin dilinde olan "Sanma şahım herkesi sen sadıkane yar olur" ile başlayan dörtlüğün Yavuz'a ait olduğuna dair hiçbir güvenilir kaynak olmadığını söyleyip dörtlükteki "Şahım" ifadesinin bir yakıştırma olduğunu, aslının "Sakın" olduğunu söylemesi. Bunlar aklıma gelen bazı güzel, objektiflik örnekleri. Sıkça zikredilen Şah İsmail ile olan Şah İsmail'in kendisine dışkı yollaması, Yavuz' un da lokum yollayıp herkes yediğinden ikram eder" dediği şehir efsanesini hiç anlatmayıp pas geçmesi eksi yönlerinden biri olsa da, Yavuz'u az çok tanıyan herkesin hikayenin uydurma olduğunu bileceğinden olsa gerek, eseri genel olarak çok beğendim. Bitirirken her zaman olduğu gibi yine hüzünlendim. Ah be Yavuz Sultan, biraz daha yaşasan neler olurdu aziz namağlup komutan! Hacminin de ne fazla ne az, tam kararında olmasından sebep çok kısa sürede bitirilebileceğinden, yediden yetmişe her yaştan okurun okuyabileceği sadelikte yazılmış bu seriyi şu ana kadar herkese öneriyorum. Seri bitene kadar birkaç inceleme daha yazar mıyım bilmiyorum. Yazacağım zamana kadar kendinize iyi bakın, şimdilik benden bu kadar. Puanım 10/8
Kayı 3: Haremeyn HizmetindeAhmet Şimşirgil · Timaş Yayınları · 20181,247 okunma
·
43 Gösterim
Yorumlar
Lütfen giriş yapınız.