İmam Gazali ’nin dev eseri İhyâ-u Ulumi'd-Din (4 Cilt Takım) içerisinde yer alan bölümlerden biri olan ve müstakil bir kitap olarak da sıkça karşımıza çıkan Dilin Afetleri İslam ahlakın en sarsıcı eserlerinden biridir. Tadı damağımda kaldı kalemi o kadar güzel ve lezzetli ki bir sonraki kitabını okumak için can attırıyorum.
Gazali bu eserinde, insanın en küçük ama en tehlikeli azası olan dili ele alarak insanını hem vezir hem rezil edebilecek çift taraflı keskin bir kılıçtır dediğini görüyoruz ağızdan her çıkan kelimeyi insanın ölçüp biçip o şekil konuşması lazım yoksa nelere mal olacağını bile tahmin etmek çok zor çünkü basite aldığımız şeylerin ne kadar büyük ve tehlikeli olduğunu düşünemiyoruz ve bu yüzden çıkan her kelime insanı derinden sarsabilecek durumdadır.
Dilin hacmi küçük ama suçu büyüktür. Kalpteki bir bozulma dile yansır dildeki bir bozulma ise zamanla kalbi karartır. Bu nedenle dili kontrol altına almak sadece bir nezaket meselesi değil bir nefis tezkiyesi kendini arındırma mücadelesidir.
Peygamber efendimiz (sav) ne güzel söylemiş Susan kurtulmuştur hadis-i şerifinin sırrını anlamış olur. Çünkü şu âfetlerin hepsi tehlike ve felaketlerdir ve hepsi de konuşanın yolunda beklemektedirler. Konuşan susarsa, selamet bulur konuşursa nefsini tehlikeye atmış olur, ancak fasih bir dil geniş bir ilim koruyucu bir takva kendisine refakat ederse ve kendisi de mümkün olduğu kadar konuşmayı azaltırsa selamette kalması umulur.
Kendini övme, beğeni toplama hırsına lüzumsuz konuşma, bilgi kirliliğine dönüşmüştür.
Bunlardan uzak durmak en büyük görevimizdir yani dunyaya geliş sebebimiz belliyse dilimize hakim olmak zorundayız yoksa mazallah kötü sonuçlara sebep vermiş oluruz .
Herkesin bu kitabı okuması gerekir çünkü kendini geliştirmek ve insan ilişkilerinde derinleşmek isteyen herkesin başucu kitabı olmalıdır. Kitap size nasıl konuşulacağını değil, ne zaman susulacağını öğretir. Rabbim herkesi susanlardan eylesin...
Herkese keyifli okumalar dilerim...