Gamax

@Gamax
10/10
·381 syf.··
Beğendi
·
2026 13. kitabı
·
9 günde okudu
·
Okunma: 29 Ocak 2026 20:15
Bir okur için yarım kalmış, tamamlanmamış iyi bir kitap kadar acı bir şey yoktur. Ölü canlar'dan sonra o listeye giren ikinci kitap bu oldu benim için. Thomas Mann şiir gibi yazıyor. Satırların arasında kayboluyor, şiirsel dilinin mest ediciliği altında, baygın gözlerle sayfadan sayfaya koşuyorsunuz. Hiç bitsin istemiyorsunuz. Şiir dediysem, söz hokkabazlarının kelime cambazlıklarından bahsetmiyorum, her cümle dolu dolu, derin gözlemlerin, izlenimlerin ve düşüncelerin ürünü. Ve ne iyi bir gözlemcidir Thomas Mann, yazım kuvvetinine yanında! Ve böylece ortaya hem okuma zevki, hem de verim gücü yüksek bir kalem okumuş oluyorsunuz aynı zamanda... Hikayeye gelecek olursak; Felix Krull, müreffeh bir hayatın içine doğmuş, ama ona uyum sağlayarak kaybolup sıradanlaşmak veya karşı çıkarak göze batmak ve dışlanmak yerine, orta bir yol tutup kendine dünya içinde bir dünya kurarak kendi yolunu çizmektedir. Ne kurbanı olur o düzenin, ne düşmanı. Olmak ve görünmek arasındaki farkı erken yaşta kavrar ve kendi lehine kullanma yolunu tutar. Henüz kimseye zarar vermemektedir iç ve dış aleminin farklılığı. Ama bir gün, ondaki cevheri fark eden yaşıtı bir soylu karşı konması güç bir teklif ile gelir; Soylu adam Felix'in kendi yerine bir senelik bir dünya turuna çıkıp baba parasıyla gününü gün etmesini ve kendisini bu onun için zor, hatta imkansız sorumluluktan kurtarmasını talep eder. Tam bu noktada The talented mister Ripley filmi geliyor akla. Felix, ruhu soylu olsa da, sosyal statüsü düşük bir insandır ve ona göre nice ruhu soylu insan vardır ki, soylu doğandan daha soyludur haddi zatında. Öyleyse geçici bir süreliğine de olsa neden hakikaten soylu bir insanın kimliğine bürünmesin? Ya peki üstesinden gelebilecek midir bu işin? Kitap yarım kalmakla kalmıyor, aksilik bu ya, çok heyecanlı bir yerde yarım kalıyor... Aşkolsun Thomas Mann, hem yarım bıraktığın, hem de şiir gibi bir anlatımlı bir eserle gönüllerimizi mest ettiğin için...
Bekenntnisse des Hochstaplers Felix KrullThomas Mann · Fischer Verlag · 1965170 okunma
·
163 Gösterim
2 Yorum
Lütfen giriş yapınız.
Ne güzel bir teklif herkese kısmet olmaz. Kesinlikle üstesinden geleceğine inanıyorum. Güzel bir inceleme emeğinize sağlık. Roman neden yarım kalmış.
Gamax
Gönderi Sahibi
Düşüncenin Gücü incelememde bu yarım kalma sebebine değinmediğime hayıflanmıştım aslında, ama iş işten geçti diyerek de düzeltmeye, yeniden düzenlemeye de elim gitmemişti. Konuyu irdelemeniz burada değinmeme sebep olmuş oldu böylelikle. Bunun için müteşekkirim... Aslında ilginçtir, Thomas Mann'ın romanı tamamlamaya ömre yetmemiş değil. Gençliğinde yazmaya başladığı ve ara ara devam ettiği bu eseri geç yaşlara kadar yaşamasına rağmen tamamlayamamış, evet. Sebebi de araya sürekli sosyal (savaş) ve şahsı durumların girmesi, ve sonuç olarak da yazmaya başlayan genç Mann ile yaşını almış yaşlı Mann'ın aynı kişi olmaması, yani anlatılmaķ istenen mevzunun yaşlı Mann için değerini yitirmesi, romana devam etmek için gerekli olan yazma ateşinin de böylelikle sönmesi maalesef... Ömrünün yetmemesi acı olsaydı da, bu durum daha acı geldi bana.
Gamax Evet, insan zaten neden yarım kalmış diye merak ediyor. Genellikle ölüm gerçekleşince yarım kalıyor, böyle ünlü yazarların yarım kalmış bir kaç romanını hatırlıyorum. Yazmak istemeyip yarım bırakılan romanlar da oluyor, hatta şiirler. Belki yaşını aldığı dönemde devam etseydi, roman o zaman ki düşündüğünden daha farklı taraflara evrilecekti. Artık iş okur'un hayal gücüne kalıyor. Aydınlattığınız için teşekkür ederim. Değişik ve çekiçi bir konusu olduğu kesin.
Eemğinize sağlık 🙏 Kitabın Türkçesi de varmış, sayfa sayısı da az, okunabilir nitelikte:)
Gamax
Gönderi Sahibi
Teşekkürler 😊 Size de keyifli okumalar olsun 🙏🏻🍀