Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

320 syf.
9/10 puan verdi
Eğer bir devletin ordusunda Türkçe konuşuluyorsa ve dini ne olursa olsun kanunlarında Türk ananesi yaşatılıyorsa, o devlet bir Türk devletidir. Moğol-Türk ögelerin harmanında hayat bulan devletlerin türklüğü tartışmaya çok da açık değildir. Ordunun ezici çoğunluğu türk olup, görev komuta zincirinde Türkçe kullanılmıştır. Hint-Avrupa dünyasının efendileri olan Türkler, bu erklerini hangi yollarla, neleri ellerinde tutarak kazandılar? Çok tartışmalı olan bir konu dizesi söz konusu: Osmanlı? Osmanlı farklı dinlerden etniklere saygı gösterdi(mi?) Laik sayılır mı? Devletin dini İslamdı ve reasını etnik gruplarına göre ayırıp dinlerinde serbest bırakmıştır. İslamda ise farklı düşüncelerin yaşamasına çok da müsaade etmemiştir. Dinde bir ölçüde serbest bırakıp da kontrol altında tutan bir devlet laik olabilir mi? Osmanlı, Roma imparatorluğunun devamı mıdır? Kozmopolit bir devlettir ve Roma'nın hakim olduğu değerli ve eski topraklara hakim olmuştur. Hanedan farklılığı söz konusu olmasına rağmen 3. Roma İmparatorluğu hakkını kan ve bilek hakkı ile kazanmıştır. I.Murat Doğu Roma soyundan gelen bir prensesten doğar ve Osmanlı soyu ile Doğu Roma soyu birleşir. Tıpkı Cengiz ve Oğuz Kağan'ın soyunun karışması ve hanedanın devlet üzerindeki hakkının meşruiyet kazanması meselesi gibi. Kendilerine Kayzer-i Rum diyen, Helenizmi çok iyi tahsil eden , entelektüel, ateşli silahlar ordusunun mareşali Fatih Sultan Mehmet Han. Osmanlı'nın hilafeti üzerine alması en çok tartışılan meselelerdendir. İlk dört İslam halifesinin ardından halifeler seçimle değil zorbalıkla ve/veya veraset ile aktarılmıştır. Osmanlı Türk-Arap unsurlarının harman olduğu Memlük hanedanını tarihe karıştırmış ve Hilafette bir rakibi kalmamıştır. Fakat bundan yıllar yıllar önce Fatih Han da halife lakabını kendisine uygun görüp kullanmıştır, oğlu II.Bayezid Han da kullanmıştır. Yavuz Sultan Selim Han hilafeti Osmanlı üzerine alması meselesi padişahın dini bir kutsiyeti, ruhani bir lider olma gereğini kazandırmamıştır. Nitekim I.Selim kendisine Haremeyn'in Hizmetkarı olarak isimlendirmiş ve kendisine halife dememiştir. Hilafetin siyasi bir güç olarak kullanılması, milliyetlerin din üzerinden hunharca örgütlenmesinin moda olduğu 18.yy'ın sonlarında başlamış ve sürmüştür. Osmanlı hilafeti üstlendiği vakitlerde bile Osmanlı topraklarında birden çok toplulukta halifeler bulunur. İstanbul kadısının Şeyh-ül İslam sayılması gibi bir durum. Kaldı ki Şeyh-ül İslam'lar siyasi arenada çok faal olmayıp, hukuki durumlarda söz hakkına sahiptir ve zaten pek çok seferde de onların onayını alıp manipülasyonlar meşruu kılınmıştır. 8 yıllık iktidarında doğunun zenginliğiyle hazinesini doldurup taşıran ve doğu sınırlarını yy'larca stabil kalmasını sağlayan Yavuz'un Şii'ler ile olan mücadelesi günümüz Türkiye'sindeki alevi halkın Osmanlı'ya olan yargılarını ne derecede etkilemektedir? Avrupa'nın Muhteşem, bizimse Kanuni sıfatını uygun gördüğümüz Avrupa Fatihi I.Süleyman ve onun otoriter politikaları çokça tartışmalara yol açıyor, açmakta. Fatih'in İslami kimliği, onun batı medeniyetine dönük entelektüel kimliği Türk halkı tarafından nasıl yarıştırılıyor? Şehzade Cem'in 3 yaşındaki Şehzade Oğuz Han'dan , I.Süleyman'ın şehzadesi Şehzade Mustafanın katledilmesine, osmanlı veraset sistemine çokça değinilen bir kaynak. Osmanlı öncesi diğer Türk devletlerine kitapta genişçe yer ayırılmıştı. Bu çok önemli, çünkü günümüz toplumu İslam öncesi ve Osmanlı öncesi Türk medeniyetini görmezden geliyor. Batı ile Türklerin tarihi ve kültürel ortaklığını nasıl değerlendirmeliyiz? Medeniyetlerini devraldığımız ve ortak kullandığımız batı toplumlarıyla tarihimizi nasıl paylaşmaktayız. Onların gözündeki Türk kimlği ne durumda? Bunun için ne yapmalıyız? 26 Mart 2017, 15. Bursa Kitap Fuarı'nda İlber Ortaylı Hocam ile tanışma imkanına eriştim. Türk halkına olan katkılarından dolayı çok teşekkür ederim. İmzalı bu kitabını biraz geç okumakla tezatlık oluştursam da, doğru bir zamanda okuduğumadan da çok memnun kalmış bulunmaktayım. Mutlaka okunması gereken geniş perspektivte, öz ve akıcı bir kitap. İncelememe vakit ayırdığınız için teşekkür ederim. Oğuz Beyiniz.
Türklerin Altın Çağı
Türklerin Altın Çağıİlber Ortaylı · Kronik Kitap · 20172,268 okunma
·
28 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.