Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

Üstat Abduh şöyle devam ediyor: "Riya iki kısımdır: 1. Nifak riyası ki, bunun esası bir şeyi insanlar görsün diye yapmaktır. 2 . Adet riyası ki, bunun esası da bir şeyi, onun amacını, özünü, sımnı göz ardı ederek öylesine yapmaktır. "İbadetin amacı olan kudrete yaklaşmak gayesi bu riyakarlar için bahis konusu değildir. İnsanların çoğunun düştüğü riya bu türdendir. Bu tür salatların Allah rızası ile bir alakası yoktur. Hz. Peygamber şöyle demiştir: "Salatı kendisini kötülüklerden, çirkinliklerden alıkoymayan bir kişinin o salatı Allah'tan uzaklaştırma dışında hiçbir işe yaramaz. Böylesi salatlar, ıslak bir bez gibi dürülüp kılan kişinin suratına çalınır." (Reşit Rıza, Tefsiru'l-Menar,) Demek ki, riyanın değişik alt başlıkları olabilir: Şirk, münafıklık, menfaatçılık. Değişmeyen şu ki, riya asla bir mert tavır değildir; ikiyüzlülük ve kahpelik türüdür. Riyakar bu kahpeliği bazen şirk olarak öne çıkarır, bazen nifak, bazen de çıkarcılık. Riya, Allah'ın yanına-yöresine yedek ilahlar koyarak Allah'ta olması gereken gücü onlar arasında paylaştırır. Nitekim bu sureyi tefsir eden bütün müfessirler bu surede bahis konusu edilen riyanın şirk türlerinden biri olduğunda ittifak etmişlerdir. Sonuç şudur: Maun suresinin önümüze koyduğu tip, genel çerçevesiyle müşrik tiptir, münafık tip değil. Özel çerçevede ise müşriklerin en tehlikelisi olan mürai tiple karşı karşıyayız. Demek oluyor ki, Maun suresi, Kur'an'ın insanlık için en büyük tehlike gördüğü bir tipi tanıtmakta, insanlığı bu süper şerir tipe karşı uyarmakta ve teçhiz etmekte.
·
6 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.