Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Gönderi

64 syf.
9/10 puan verdi
·
2 saatte okudu
Küçük Hippias, Platon'un gençlik dönemi diyaloglarından biri. Platon bu döneminde kendi fikirleri yerine hocası Sokrates'in görüşlerini ve tartışma şeklini yansıtır. Sokrates'in tartışma anlayışı konuyu kesin kavramlara bağlamaktır ve bunun için de ironi tekniğini kullanır. Karşısındaki kişiyi öyle bir yere çeker ki karşısındaki kişi ya kendisiyle çelişir ya tartışmadan kaçar ya da küçük bir ihtimal olarak Sokrates'in söylediklerini doğru kabul eder. Sokrates'in dönemiyle alakalı şunları söylemezsem biraz eksik yazmış olurum gibi hissediyorum. O dönemde ortaya çıkan Sofistlik anlayışı Yunanistan'a ulaşmıştır. Sofistler şehir şehir gezerek öğrencilere para karşılığı ders veren öğretmenlerdir. Verdikleri başlıca ders retoriktir. Retorik, karşıdakini ikna etmek ve etkilemek için kullanılan tartışma tekniği olarak ifade edilebilir. Sokrates bazı noktalarda Sofistlerle kesişse de birçok noktada Sofistlerden ayrılmış ve onlara karşı sert bir tutum tutunmuş, Sofistlerin retorik anlayışına karşı çıkmıştır. Aynı zamanda dersleri para karşılığı verme anlayışlarını kabul etmemiştir. Sokrates'ten sonraki ana karakter Hippias. Hippias da o dönemin ilk Sofistlerinden biri. Kitapta yazdığına göre Hippias, matematik, astronomi, dil bilgisi, hitabet, musiki, mitoloji, edebiyat ve tarih konularında çok geniş bir bilgiye sahip. Bu kitapta da Sokrates'in Hippias ile olan diyalogu yer alıyor. Sokrates kelimeleri Sofistçe kullanarak Hippias'ı ters köşeye yatırıyor. Kitaptaki konu Homeros'un İlyada'sındaki Akhilleus'un ve Odysseia'sındaki Odysseus'un özellikleri üzerinden başlar. İki kitabı da okumadım ancak Hippias'ın dediklerine göre Akhilleus Troya'ya gidenlerin en iyisi ve doğru sözlüsü, Odysseus ise en kurnazı ve yalancısıdır. Sokrates'de buradan başlayarak dürüst insanın aynı zamanda iyi bir yalancı ve hileci olduğunu, yalancı insanın da aynı zamanda doğruyu söyleme yeteneğine sahip bir insan olduğunu sonucuna varır. Bu konuyu da devamında ''Bilerek kötülük yapan bilmeden kötülük yapandan daha üstündür.'' şeklinde kendi anlayışına tamamıyla ters bir sonuca çeker. Hippias da bu görüşü kabul edemeyeceğini söyler ancak yeterli ve tam bir açıklama yapmaz. Kitapta dikkat edilmesi gereken kısım, yukarda bahsettiğim gibi Sokrates'in kendisiyle çelişmesi. Sokrates gerçekten kendi fikirlerine ihanet etmez. Bu sonuca tamamıyla Hippias'ın, Sokrates'in öne sürdüğü öncülleri kabul etmesiyle ulaşılır. Bu da tartışmalarda neleri kabul edip neleri kabul etmemeniz konusunda önemli bir nokta. Felsefeye başlamayı ve Sokrates'i anlamayı düşünüyorsanız kesinlikle okumadan geçmeyin. Yanlış bir veya eksik bir bilgi görürseniz bana yazın. Anlatımımda ya da dil bilgisinde bir yanlışlık varsa affola.
Küçük Hippias
Küçük HippiasPlaton (Eflatun) · Say Yayınları · 2011244 okunma
·
73 görüntüleme
Tufan Yolcu okurunun profil resmi
Harikasın Deniz, aynen öyle Sokrates’i anlamak adına ve felsefeye yeni başlayanlara en güzel öneridir bence Platon Diyalogları..
Deniz okurunun profil resmi
teşekkür ederim
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.