fd

@kisaca_fd
Coran Bize ne yapar?
9/10
·96 syf.··
Beğendi
·
2019 14. kitabı
·
4 saatte okudu
·
Okunma: 14 Ocak 2019 21:12
Bazı kitapları hızlıca okuyup geçebiliriz, bunu isteriz de. Bazı kitapları sindirerek okumak isteriz. Sonra gene okumalıyız diye düşünürüz ve ileride okumayı kafamıza yazarız. Bazı kitaplar için bunu yapabilir ikinci, üçüncü kez okumayı başarırız. Oysa Coran(Cioran)ın bu aforizmalar gibi görünen kitabı bir kere okunduğunda bile aslında birkaç kez okunmuş olmalı. En azından benim yaptığım okuma böyle oldu. Sanki hayata dair bütüncül bir bakış (siyasi, ontolojik, vb. açıdan) vermiyor gibi düşündüğümüz bu parça parça aforizma gibi duran sözleri, eserleri arasında Coran biz okurların diğer müelliflere yaptığımız şeyi kendine yaptırmadan bütüncül bir bakış sunuyor bence. Biz okurlar bu kitabın bir yerinde dediği gibi yazarları eser vermeye iterek onları sömürmüş olabilir;, onlar da eserler yazarak varolma popülerliğini arttırma yoluna gitmiş olabilir. Lakin Coran hayat yolculuğunun ilerleyen zamanlarında olsa dahi bu tarz bir ilişkiden uzakta hayatın, fikirlerin her türüne amansız eleştiriler sunabilmiş görünüyor. Tanrı ile verdiği savaşta (girdiği ilişki mi demeliydim) aslında Tanrı'ya inanmayan bir bakışla isimlendirse de kendini hep ilahiyatın veya metafiziğin diliyle örnekler vererek, intihara verdiği öneme rağmen intihar etmemesi gibi bir yerden bakarak onu hep tedirginlikler içinde ya da fazla hırpalamadığı hüzün içinde mi bırakmıştır, diye düşünüyorum. Yalnızlık tercihi içindeki Paris'teki otel odasında bu düşünceler içinde kıvranmış olmalı Coran. Onun yaşamöyküsünün sonunda yakalandığı alzheimer yoksa bu kitapta dediği "Neşeli ya da hüzünlü olmaya sürükleyen bahaneler tüketildiğinde ikisini de saf halde yaşamak mümkün olur: delilerin arasına böyle katılınır" gibi bir son muydu? Onun Tanrıyla yaptığı mücadele ülkemizdeki birçok okurca bir ateizm olarak algılanıp, sevilebilir. Oysa birçoklarınca okunabildiği gibi bu kesinlikle bir ateizm değil, pozitivizm değil. Çünkü çoğu insanın atezimi bile sallapati birkaç olay ve durumun neticesinde türetilmiş sanal bir savrulma hali gibi görünüyor bana. Coran hep Tanrı'yı aramış belki de bazılarının dediği gibi Tanrı'yı arama metodu yanlıştı. Ya da ona kulak verirsek inanmak imkansız hale gelince inkarın tadını yaşamayı tercih etmeyi tercih etmiş. Okumaya devam etmek gerekiyor, ya da onun çok övdüğü aslında belki de hiç okumayan insanlardan mı olmalı diye düşünme arasında bir hal içinde kalarak kitabı kapadım. Kapadım denemez..
BuruklukEmil Michel Cioran · Metis Yayıncılık · 20243,342 okunma
·
10 Gösterim
Yorumlar
Lütfen giriş yapınız.