Uygarlıktan uzaklaşınca çocuklar bile nasıl birer vahşiye dönüşür şaşarsınız. Bu düşünceye bir de Saramago’nun Körlük eserinde dalmıştım. Aslında 21. yüzyılda son derece medeni takılıyoruz ama en ufak bir mahrumiyette eminim ilkel birer vahşiye dönüşürüz. Bunun en bariz örneğini erkekler askerde anlarlar. Özgürlük ve bazı haklardan alıkoyulunca nice avukatlar, mühendisler, öğretmenler birer bencil -çıkarları için her şeyi mübah gören- varlık olup çıkıveriyorlar (daha doğrusu çıkıveriyoruz)...