oe

@oner35
8/10
·610 syf.··
2019 3. kitabı
·
56 günde okudu
·
Okunma: 20 Mart 2019 19:43
İnsanlık tarihinin gelişimine ışık tutan, arka kapağındaki tanıtım yazısında yazılan "niye Avrupalılar Amerika'yı keşfetti de Amerikalılar Avrupa'yı keşfetmedi" gibi sorulara cevap arayan bir kitap. Çok derinlikli ve ayrıntılı olduğu için yaklaşık 600 sayfa olan kitap genel okurdan ziyade antropoloji ve tarih alanında ihtisas yapanlara daha çok hitap ediyor. Yeni Zelandalıların iç savaşları, İnka İmparatorunun esir alınışı, tahıl ekimi gibi sayfalarca uzayan, zaman zaman sıkan ve genel kitleyi ilgilendirmeyecek bir sürü bilgi de var. Avrupalıların dünyaya hükmetme sebeplerini özetlersek... Avrupa'da her zaman bulaşıcı hastalık vardı, yazı vardı, devletleri merkezi siyasi örgütlenmelerini tamamlamışlardı. Avrupalıların getirdiği mikroplar yerli Amerikalıları kolayca hasta edip öldürdü. Yerli Amerikalılar Avrupalıların zaten güçlü olan orduları karşısında duramadılar. Avrupa'da teknolojinin yayılımı daha hızlıydı çünkü kıta doğu-batı ekseninde uzanıyordu ve bu doğrultuda ulaşım kolaydı, iklim çok değişmiyordu. Amerika ise kuzey-güney ekseninde uzanan bir kıta olduğu için ne teknolojinin ne de üretimin yayılması kolaydı. Çünkü kuzey-güney yönünde iklim çabuk değişiyordu ve üstesinden gelip adapte olmak zor veya imkansızdı. Bu Afrika'nın da geri kalma sebebidir ayrıca. Avrupa'nın bir zamanlar kendisinden daha üstün olan Çin'i yakalayıp geçme sebebi ise şuydu: Avrupa'nın parçalanmış devletleri arasındaki rekabet kızışınca yenilikçi insanlar desteklendi, teknoloji bilim ve kapitalizm gelişti. Çin'in birlik hali ve nispeten muhafazakar yapısı ise bunu başaramadı, belki yeltenmedi bile. Özetle bugün niye bazı ülkeler gelişmiş bazıları geri kalmış bunu anlatan bilimsel bir kitap. Yer yer sıkılabilirsiniz ama meraklısına tavsiye edilir.
Tüfek, Mikrop ve ÇelikJared Diamond · Tübitak Yayınları · 20169,5bin okunma
·
1 Gösterim
Yorumlar
Lütfen giriş yapınız.