·272 syf.····Okunma: 22 Nisan 2019 23:59 -Genel olarak düşüncelerim, kitap içeriği-
Yazarın okuduğum ilk kitabıydı. Hayatının 30 yıllık bir çerçevesini otobiyografik roman şeklinde sunmuş yazar. Bunu yaparken de özellikle çocukluk dönemlerine ağırlık vermiş. Tütüncülük mesleğinin zorluklarına, Edirne'den de sayfalarca değinmiş. Çocukluğuna ve tütüncülüğe; gençlik yıllarından, hapis yattığı ve memleketten gidiş sürecinden daha sık ve detaylı değinmiş. İnsanın en aklında kalan anılar çocukluğu ve çocukluğunda çektiği zorluklar oluyormuş demek ki...
-Eksiler-
Olayların işleyişi biraz dağınık sunulmuş. Bir bölümün sonuyla bir sonraki bölümün başı birbirinden bağımsız olmuş bazı yerlerde. Çocukluk sürecinden sonra ki olaylar çabucak ve birkaç sayfaya sıkıştırılarak verilmiş.
-Artılar-
Bunların dışında dili oldukça basit. Okuması oldukça keyifli bir kitaptı. Yazar mizahını ve hazırcevaplığını da birçok farklı diyalogda konuşturmuş. Emeğin ve emekçinin önemine sıkça ve gayet keskin bir dille değinmiş. Zaman zaman gülerek, şaşırarak ve üzülerek okuduğum sayfalar oldu. Bunların hepsini bu kadar kısa bir romanda okuyucuya verebilmek herkesin harcı değil diye düşünüyorum.
-Beni Etkileyen Bazı Kısımlar
Öznel olarak beni etkileyen kısımlar diğer kitaplara göre daha fazlaydı. Özellikle bazı "geliş(e)memiş" köylerdeki din adamlarının eğitim reformuna, Atatürk'e ve diğer devrimlerine karşı halkın gözünü nasıl boyadığı ve laikliğe geçişin hala tam benimsenemediği gayet net ve etkileyici anlatılmış. Bir diğer kısım ise Sakarya Şeyhi Ahmed, Varidat ve Şeyh Bedreddin'e değinilmesi. Bildiğim şeyler dahi olsa, okuduğum onlarca kitap içinde ilk kez karşılaşıyorum bununla, bu da beni özel olarak etkiledi. Son olarak da kafamdaki soru işaretlerinden birine yanıt verdi: bir insanın hem sosyalist veya komünist, hem de Atatürkçü olabileceğini gösterdi bana bu kitap.
-Sonuç-
Kıyıda köşede kalmış, adını çok fazla duyuramamış ya da duyurmasına imkan tanınmamış yazarları bulup okumayı sevenler için 'okuyacaklarım'a eklenecek bir yazar Fahri Erdinç. 1930-50'li yılları, Anadolu'lu bir yazarın kaleminden görmek isteyenlere de ayrıca tavsiye edilir.