Livaneli'nin 1971 darbesi sonrası 1978'de yazdığı bu kitap Türkiye sınırlarından çıkıp gurbete (Almanya, İsveç, Danimarka) giden insanları anlatıyor. içinde 8 tane farklı sürgün hikayesi var. Her zamanki Livaneli tadını alamadım özellikle 2. Hikayeden pek bir şey anlamadım, yine de o dönemde yaşananları, sınırları anlatan güzel bir kitaptı. Okuma süresince kitabın adıyla kitabı bağdaştırmaya çalıştım kitabın bitiminde söyleşi kısmını okuyunca anladım. Kitabın adını Yaşar Kemal koymuş Livaneli Arafat yerine "Araf" olması gerektiğini söyleyince "halk kaldım arafatta" der. Yanlış bile olsa güzeli budur demiş.