İsa’nın Yeni Ahit metinlerinde geçen kıssalarda Tanrı Krallığı’ndan bahsettiği görülür.
Örneğin; “Göklerin egemenliği, tarlada saklı bir defineye benzer. Onu bulan yeniden
sakladı, sevinçle koşup gitti, varını yoğunu satıp tarlayı satın aldı. Yine Göklerin
Egemenliği, güzel inciler arayan bir tüccara benzer. Tüccar, çok değerli bir inci
bulunca gitti, varını yoğunu satıp o inciyi satın aldı.”471İsa Mesih’in vaazlarının
469 Jones ve Pallfy, s.205.
470 Jones ve Pallfy, s. 207.
471 Matta 13/44-46, Luka 15/3-10, Markos 2/19 ve Matta 18/23-35.107
kalbinde Tanrı Krallığı’nın olduğu görülür. Johannes Weiss “The Preaching of Jesus
About The Kingdom of God” (1892) adlı çalışmasında Tanrı Krallığı’nın bu dünyaya
içkin olmadığını yani dünya tarihinin belli bir kesitinde olmayacağını aksine onun
eskatolojik olduğunu belirtir. Ayrıca Weiss’e göre, Tanrı Krallığı insanın ahlaki çabası
ile değil Tanrı’nın doğaüstü gücü sayesinde olacaktır. Tanrı’nın isteği ile dünyanın ve
tarihin sonunda birden bire gerçekleşecektir.472
İsa kendisini dinleyenleri Tanrı’nın krallığını ve onun değerlerini yaşamlarına
gecikmeden uygulamaya davet etmiş. Tanrı’nın Krallığının hem şimdi hem de henüz
burada olmadığını ancak başladığını ve insanların Tanrı’nın kuralına göre yaşamayı
tercih edip onun değerlerini benimseyince ve şifa görüp bağışlanınca gelişmeye devam
edeceğini anlatmıştır. 473 İsa vaazlarında Vaftizci Yahya gibi uyarı sözler söylüyordu.
“Zaman doldu, Tanrı’nın Egemenliği yaklaştı. Tövbe edin, Müjdeye inanın”474 İsa’nın
tebliğ faaliyetinin ilk sözleri “Tanrı Krallığı’nın yakın olduğu, zamanın sonunun geldiği
ve artık günahlarından vazgeçmeleri gerektiği” olmuştur.475 Aynı şekilde İsa ile aynı
dönemde yaşamış olan ve İsa’yı Ürdün nehrinde vaftiz eden Yahya’ya göre Tanrı
Krallığı eskatolojik bir hadise olmakla birlikte, kişinin bireysel yaşamında da bir şeyleri
değiştirmesi gereken, durup beklenilecek bir hadise olmaktan ziyade hazırlık yapılması
gereken bir olgudur. İncillerde Yahya’nın vaazları da tıpkı İsa gibi insanları tövbe
etmeye ve onlara Göklerin Krallığı’nın yaklaşmakta olduğunu zamanın daraldığını
bildirdiği görülür.476
Ayrıca, İsa’nın mucizeleri ile Tanrı Krallığı ilişkisine baktığımızda, İsa’nın
mucizelerinde, körleri iyileştirmesi gibi, tıpkı İsa’nın yoksullar ve dışlanmışlar arasında
olması gibi, Tanrı’nın da statüsü ne olursa olsun herkesi krallığına davet ettiği
görülür.477 İsa Mesih hayatta iken Tanrı Krallığı neden tamamlanmadı? sorusu kristoloji
açısından önemlidir. İsa bunu bir mesel ile şöyle anlatır: “Tanrı’nın krallığını bir topak
hamurdaki mayaya benzetti. Başka bir meselde, krallığı toprağa ekilen tohum gibi tarif
etti. Hem mayanın hem de tohumun sonuç vermesi zaman alır, büyümesi neredeyse
farkedilmez ama yavaş ve emin adımlarla ilerler.” İsa’nın Tanrı Krallığı konusunda
472 Rudolf Bultmann, Jesus Christ and Mytology, SCM Press, London 1958, p.11-12.
473
Jones ve Pallfy, s.206.
474 Markos 1/15.
475 Markos 1/14-15.
476 Matta 3/2, Luka 3/3-8, Markos 1/1-18.
477 Jones ve Pallfy, s.206.108
İncillerde geçen sözlerinin otantik olup olmadığı İsa Okulu üyeleri tarafından en çok
tartışılan konulardan birisi olmuştur. İlk çalışmaları olan “The Five Gospel” adlı esere
göre siyah renk oyla değerlendirilen İsa’nın Tanrı Krallığı’na dair sözleri otantik olarak
görülmez. Ancak İsa’nın eskatolojik anlaşılmasını sağlayan güçlü nedenler arasında
görülmüştür.478 İsa Mesih dirildikten sonra havarilerin sorduğu ilk sorular arasında
“İsrail Kralllığı’nın eski günlerine döndürmek” isteyip istemediği olmuştur. Yani,
yaşadığın dönemde gerçekleştiremediğin Mesihlik fonksiyonunu şimdi gerçekleştirecek
misin? İsa bu soruya net bir cevap vermekten kaçınmış ve onlara “Baba’nın bu işler için
kendi yetkisiyle belirlemiş olduğu zamanları ve tarihleri sizin bilmenize izin yoktur.” 479
dediği görülür.
Bugün Tanrı’nın Krallığı ne anlama gelmektedir? Tarihsel olarak Hıristiyan Kilise
bazen Tanrı krallığını ya da Gökyüzü krallığını, fiziksel dünyayı etkilemeden bırakan
saf manevi bir dünya olarak algıladığı görülür. Ama XX. yüzyılın başında Yeni Ahit
uzmanları, İsa’nın hizmetinin Yahudi bağlamıyla yeniden ilgilenmeye başlayınca o
günden bu yana İsa’nın Tanrı krallığıyla ilgili mesajı Hıristiyan teolojisinde konuya
farklı açıklamalar getirmiştir. İsa’nın özgün mesajının arka planına dikkatle
bakıldığında Tanrı krallığının gelişinin siyasal ve ekonomik içerimleri daha berraklaşır.
Bugün Hıristiyanlar krallığın, şimdiki gerçeklik ve değerlerin Tanrının egemenliğiyle
dönüştüğü zaman gerçekleştiğine inanır. Günümüzde birçok Hıristiyanların toplumsal
değişim hareketlerini savunmasına esin kaynağı olan bir inanç; Amerika Birleşik
Devletlerinde Martin Luther King ve sivil haklar hareketi, Güney Amerika’da Gustavo
Gutierrez ve yoksulların kurtuluşu gibi örnekler verilebilir.480 Günümüzde Baptistler,
kıyametin çok yakın bir zamanda kopacağına ve buna bağlı olarak da İsa Mesih’in
cennetten bulutlarla yeryüzüne gelerek “Tanrısal Krallığı” kuracağına inanırlar. İsa
yeryüzünde geldiğinde kıyamet kopacak ve kabirlerdekiler dirilerek Tanrı’nın
yargılaması gerçekleşecektir. Böylece günahkarlar sonsuz bir cezaya çarptırılırken
kurtuluşa eren hıristiyanlar ise ebedi mutluluğa kavuşacaklardır.481 Merkezi
Washington’da bulunan dünyaca ünlü The Pew Research Center tarafından 2006 yılında
yapılan araştırmaya 2003 Amerikalı yetişkinin katılmıştır. Kendisini hıristiyan olarak
478
Borg, Jesus…, s.166
479 Aslan, s.332, Elçilerin İşleri 1/7.
480 Jones ve Pallfy, s.207.
481 Ali Rafet Özkan, Baptistler, Yaşayan Dünya Dinleri (Ed.Şinasi Gündüz), DİB. Yay., İstabul 2007,
s.165.109
tanımlayan 1670 kişinin verdiği cevaplara göre İsa’nın yeryüzüne geleceğine
inananların oranı %79’dur.482 Aynı araştırma şirketi tarafından 2010 yılında ABD’de
yaşayan hıristiyan gruplar üzerinde İsa’nın önümüzdeki 40 yıl içinde yeryüzüne ikinci
gelişi konusunda ikinci bir araştırma yapılmıştır. Araştırma sonucunda İsa’nın kesinlikle
geri geleceğine inananların oranı %28, muhtemelen geri gelecek diyenlerin oranı ise
%18’dir. Araştırma sonucuna göre; genel olarak Amerikalıların %41’inin İsa’nın
yeryüzüne 2050 yılına kadar tekrar geri geleceğine inandıkları görülür.483
Yeni Ahit’in apokaliptik niteliğe sahip Vahiy kitabında İsa’nın ikinci kez gelişinden
önce bazı felaketlerin yaşanacağından bahsedilir. “Yedi melek, insanlar ve yeryüzü için
felaketler getiren borazanlarını teker teker üfleyecekler ve gökten insanların üzerlerine
kala karışık dolu ve ateş yağacak, karada ve denizde yaşayanların üçte biri yok olacak,
yıldızlar ve ateş topları yeryüzene dökülecek”484 Son dönemde Tarihsel İsa konusunda
çalışmaları ile ünlü İsa Okulu (The Jesus Seminar) tarafından çıkarılan “The Five
Gospel” Adlı çalışmaya göre İncillerde yer alan İsa’nın ikinci gelişi ile ilgili sözler
otantik değildir ve bu sözler İsa’nın ölümünden sonra erken dönem hıristiyan cemaat
tarafından ortaya konmuştur.485