Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

Naslar arası çelişkiler, çelişkilerin nasıl hal” ledileceği tamamen dilsel ve aklî bir meseledir. Mesela salat kelimesini düşünelim. Dilsel açıdan dua anlamına gelir. Bizim kıldığımız namazın Hz. Peygamber döne-minde kılınan namaz olduğundan nasıl emin olacağız? Sabah namazı iki rekat. Akşam üç rekat. Cuma günü öğlen namazı dört yerine iki rekat kılıyoruz. Cuma günü cumayı öğlen vaktinde kılıyoruz. Ayrıca zekat var, oruç vardır. Bunların doğru oldugundan nasıl emin olacağız? Hamrın aklı örten şey değil de şarap olduğunu, şarabın azının da çoğunun da haram oldugunu nerden bileceğiz? O zaman sadece dilsel izah yeterli olmamaktadır. Zira bazı kelimelerin dinde kazandığı özel anlamlar olabilmektedir. İşte bunu nerden bileceğiz? Bunu bilmenin tek yolu icmadır veya amelî tevatürdür. Bu icma veya tevatür bu ibadetlerin nasıl olması gerektiğine dair en ufak bir kuşku bırakmamaktadır. Yine Kur’an’ın eksiksiz bize kadar geldiğinin, Peygamberin Mekke’den Medine’ye hicret ettiğinin, Bedir, Uhud ve Hendek savaşları yaptığının garantisi nedir? İcma veya tevütürdür. Bu icma veya tevatür kat’î bilgi hasıl eder. Böyle nice meseleler vardır. Burada “bana göre” diyebilir miyiz? Bana göre peygamber Mekke’den Medine’ye hicret etmemiştir! Bana göre Kur’an’ın eksik nakledilmesi mümkündür! Bana göre zekat, malın kırkta otuz dokuzunu vermektir! Bana göre namaz manevî olarak kötülüklerden arınmaktır! Bana göre tesettür şekli bir şey değil, iffettir! Bana göre kurban Allah’a yaklaşmaktır, bir hayvan kesmek değil! Bana göre içki akıl gidecek kadar içmektir! Bana göre zina parayla yapılan fuhuş veya tecavüzdür. Gönüllü cinsel birleşmeler zina değı dir! Bana göre İsa’nın babası vardır! Bana göre İsa, çarmıha gerilmiştir! Evet, diyebilir miyiz? Diyemeyiz. Neden? Bunlar kat’î bilgilerdir. Kat'î bilgiler karşısında zannî aklî bilginin yeri yoktur. Müşrikler dahi tevhid konusunda “bana göre” diyordu. Allah bu “bana göre”lerin yani zamların, kuruntuların hakikat/kat'i bilgi karşısında hiçbir değerlerinin olmadığını beyan etmiştir.O halde kati bilgi karşısında zannın bir değeri yoktur.
··
10 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.