10/10
·266 syf.··
Beğendi
·
2020 1. kitabı
·
23 günde okudu
·
Okunma: 02 Ocak 2020 10:37
* Spoiler İçerir. Önyargılardan uzak okunması gereken bir kitaptı. Kitabı okumaya başladığımda çok abes bulduğum Yeni Dünya hayatına nasıl da sempati duyduğumu ve Lenina ve Bernard Nex Mexico Ayrıbölgesi'ne gittiklerinde onlarla beraber Kızılderili yerli kabilelerin hayatını anlatışından nasıl rahatsız olduğumu farkettim. Yazar Bernard ve Lenina'yı Ayrıbölge'ye göndererek Ayrıbölge'de Yeni Dünya'ya ait bir vatandaşın nasıl çaresiz kaldığını ve onların yaşam biçimlerine nasıl hayretle ve tiksinti ile baktığını anlatırken , burada karşılaştığı John ve Linda'yı da Londra'ya götürerek John'un Yeni Dünya'daki yaşayışa nasıl korkunç bir kabus gibi baktığını göstererek büyük bir tezat yaratmış. İki dünyanın da kendisine göre güzel tarafları varken Ütopya türünde yazılması ve amaç farklılıklara dikkat çekmek olduğundan ve Sonsöz ve Sunuş kısımlarındaki açıklamaları okuduğunuzda göreceğiniz üzere 1930ların dünya koşullarında ABD yaşamına eleştiri olarak yazılmış olmasından belki de yaşam şartları ironik bir şekilde abartılmıştır. (Belki de ütopik bir okuma yapmaya alışık olmayan ben böyle düşünüyorumdur:)) Okurken bile rahatsız olduğum yaşam biçimleri işlenmiştir. Kitap başlarında Bernard, John'un sahip olduğu özelliklere benzer davranışlar sergilediğinde Bernard'ın fikirlerine sempati duymuş olsam da sonunda Vahşi'nin ortadan kaybolmasını o kadar çok istedim ki.. Vahşi güzel ve kutsal bulduğu şeyler uğruna sürekli olarak kaos yaratıyordu. Huzurlu bir yaşam uğruna her şeyden ödün verilebilirdi. Düzenin her türlüsü kaostan yeğdi. Yazar, kitabı yazdıktan sonra neden ortası bir hayat sunmadım diye sormakta haklıydı. Okur buna ihtiyaç duyuyor. 3. bir seçeneği insan tüyleri diken diken olarak sorguluyor : Bunlardan biri olmak zorunda mı?? İstediğimiz şekilde yaşayarak fakat erdemli ve hoşgörülü olarak bir arada olamaz mıydık? Kişisel fikrim kitabın hoşgörünün ve erdemlerin artırılması konusunda eksik kaldığı yönünde. Her iki dünyada da hoşgörü işlenmemiş. İnsanların bireysel tercihlerine, akıl ve İRADE kullanmalarına teşvik etmek bir yana iki dünyada da izin verilmiyor. Ayrıbölge tamamen din ve toplumsal baskı altında baskılanan bir dünyayı anlatırken Yeni Dünya tamamen koşullandırmalar, öjeni ve uykuda öğretilen ayrışma ve kast sistemini ele almış. Bu dünyalarda insanlara farklı düşünmek ve sorgulamak yasaklanmış. Yazar Önsöz'ünde bu gerçeği yani 3. bir seçenek olduğunu kabul etmiştir fakat yine kitabın geleceğe dönük bir tahmin olduğunu söylüyor. Bir kısmı gerçekleşmiş olmakla beraber tamamen gerçek olmasını beklemiyorum. En sonunda insanların tüm yapılanlara rağmen doğası gereği sahip olduğu güdülerin tam olarak ortadan kaldırılamamış olması. . . Sanırım o da bu şekilde iki tezatı sunarak ortasını hayal etmeyi biz okurlara bırakmış ve bu güzel bir alçakgönüllülük olarak yorumlanabilir elbette. Umudum bu kurgunun asla tamamen gerçekleşmemesi yönünde. Sonuç olarak insanın ufkunu açan, farkındalığını artıran ve en önemlisi tarafını sorgulatan bir anlatıma sahip bu kitabı çok sevdim. Keyifle okudum. Herkese iyi ve yararlı okumalar.
Cesur Yeni DünyaAldous Huxley · İthaki Yayınları · 202173,3bin okunma
·
5 Gösterim
Yorumlar
Lütfen giriş yapınız.