Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Gönderi

976 syf.
·
Puan vermedi
Spoi bulundurur, inceleme sayılmaz.
"söz alır söz satarız, kattığımız yalan bizim" Nasıl bir hayat sürmeliyiz? sorusunu etik, estetik ve dini üslubtan tartışmaya açan bir düşünür.(kitaptan: "Şu hayatta nasıl varolmalı?' Sorusu mütamadiyen aklını kurcalıyordu. Bu soru onun için sadece entellektüel ya da pragmatik  bir dert değildi; ruhani bir yükümlülüktü." ) Kierkegaard’ın 1843’te iki cilt olarak yayınlanmış ilk eseridir Ya-Ya da. Birinci Cilt A'nın kağıtlarını içeren (“yalnızlık, “öznellik”, “kahramanlık” temalarını ele alır.) İkinci cilt ise B'nin kâğıtları ve A'ya Mektupları içeren( hayatın etik aşamasına ilişkindir.) kısımlardan oluşur.  Kitap, hazcı ve estetik hayatla etik hayat arasındaki bir ayrımla işaretlenen insan varoluşuna ilişkin bir teorinin ana hatlarını ortaya çıkarmaya çalışır. (Kitaptan: Kierkegaard'a göre varoluş sadece düşünceden müsteşekkül olamazdı,  Hegelciliğin donuk felsefesine karşı sağlam bir eleştri..)  "yalnızlık, “öznellik”, “kahramanlık”...kavramları felsefi bir biçimde tartışmayı amaçlamadığını, aksine tamamıyla edebi yazılardan oluşur. (1840 yılında yazmaya başladığı  kitabı 1843 bitirir. ) ilk cilt kurmaca editör "Muzaffer Münzevi" ya da "Yalnız Galip"  diye  nitelenen A kişisi tarafından yazılmış bir dizi denemeyi içerir(Kitapta yok yok. Evlilik,Aforizma, Özgürlük, Tanrı, Vaaz, Fragman.. ) İkinci grup el yazmaları ise "B'nin kâğıtları" olarak adlandırılan bölümde; Wilhelm adlı yargıcın genç estete yazdığı mektuplarda etik varoluşun evresinin anahtarları çizilir. Yargıç Wilhelm mektuplarında etik evre'nin( de eylemlerimiz, seçtiklerimiz ve kararlarımız bir takım ilkeler, kurallar ve standartlar uyarınca haklı çıkarmaya uğraşırız.)  ayırt edici özelliklerini "evlilik" üzerinden anlatır.  Bu cildin sonunda yaşlı bir papaza ait olduğu iddia edilen bir de vaaz (vaazdaki mesaj açıktır: Tanrı-nın huzurunda hiç kimse haklı değildir.)yer alır. "[..]asıl mesele, benim için hakiki olan bir hakikati bulmaktır; ömrümü adayacağım ve uğrunda ölmeyi göze alacağım hakikati bulmaktır.."(evet sözü Luther'den alıyor ) henüz yirmi iki yaşındayken günlüğe not olarak düştüğü sözü  hayat parolası yapıyor adeta. bütün kitaplar, tek bir kitabı anlamak  içindir. Sözünün İncil için söylenildiği fikri ben de güçlendi)  ilahiyatçı sayılabilir.   Eski ahite yaptığı göndermeler, metaforik anlatımlar, takma adlar, (Mesela:  Korku ve Titreme , Johannes de silentio  adıyla)  mektuplar (kurgusal kişiler), vaazlar, aforizmalar , Kierkegaard'ın sıkça kullandığı tekniklerdir...uzatmanın anlamı yok(aslında çok şey söylenir de ben üşengecim)sunuş yazısı okuyucuya bir çok ipucu veriyor. Satır aralarını okumak bize kalıyor "B'nin iyi tavsiyelerine" tekrar okumaya gidiyorum. İmdilik kitaba bir mim koyduk
Ya / Ya Da
Ya / Ya DaSoren Kierkegaard · Alfa Yayınları · 2020224 okunma
·
330 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.