Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Gönderi

HÜSEYİN ATAY HOCADAN TESPİTLER DOĞRU DEVLET
Bir milletin var olması, sesini başkalarına duyurabilmesi ve onlarla karşılıklı aynı düzlemde konuşa bilmesi için şu sistemlere sahip olması kaçınılmaz şartlardır. 1- Hukuk düzeni olacak: Kanunlar hukuka, haklara göre ve hakların gerçekleştirilmesini sağlayacak nitelikte olacak. Hukuki düzenin iki kaynağı vardır: Biri insan olarak, insanlığını gereği olarak insan hakları olup hiçbir kural bu insan haklarına zıt olmayacak. Hukukun ikinci kaynağı ise kanunlardır. 2- Ahlak düzeni olacak: Ahlak insanların insanlıklarını ve davranışlarını düzenleyecektir. Ahlakında iki kaynağı vardır: Biri, insanın evrensel ahlak kuralları ki, bunlar milletten millete. Zamana ve mekâna göre değişmezler. İkinci kaynak din, töre ve geleneklerdir. Bunlar zaman ve mekâna ve bireye göre değişim ve gelişim göstermeleri yaşama uymalarının gereği olur. 3- İdare düzeni olacak: İnsanlar arasında ki ilişkileri düzenleyecek ve hukuki düzene göre yürütecektir. Burada ki ön şartlar, hem adalet hem nefasete riayet etmektir. İnsanı, adaleti, hakkaniyeti sevmek ve ona göre işlem yapmaktır. 4- Siyasi düzen olacak: Siyasi düzen kanun yapacak. Ancak yapacağı kanun insan haklarını, evrensel ahlak ilkelerini daraltmayacak, dışlamayacak ve baskı altına almadan gelişmesini ve genişlemesini göz önünde bulunduracaktır. 5- Kanunlar ilmi yöntem olan tüme varım yöntemi ile yapılmalıdır. Merkezcilik zihniyeti ile yapılan kanunlar topluma baskı yapmaktan başka bir şey olmadığı gibi ve millete uymadığı için uygulama imkânı bulamıyor. Bunun en kötü ve yıkıcı tarafı da kanun yapanın onu ilk defa bozan olmasıdır. 6- Tümden gelim, külliyattan cüziyata gidiş olan yöntem, merkeziyetçi, baskıcı, emredici, peşin hükümlü bir yöntemdir. Bu yöntemle yapılan kanunlar, milletin yararına değil, milleti esir, köle gibi nasıl kullanıp sömüreceğini gözetir ve millete görevler tespit eder. Milleti görevlendirmeye ilişkin kanunlar yapar. 7- Oysa tümevarım (cüziyyattan külliyata gidiş) olan deneysel yöntem milleti öne çıkaran, millet için devletin var olduğunu, milletin görevlerinden önce haklarını tayin ve tespit eder, millete dayanır, milletten güç alır ve milletin hakkını hakkı ile öder ve yerine getirir. Bu millet özgür ve kişilik sahibi olduğundan devletin hakkını yemez ve devlete hakkını yedirmez. 8- 1776’dan günümüze dek devlet milleti kendi bahçesini kazan gündelik işçi gibi görmeyi sürdürüyor. İşine gelirse ona iş veriyor ve ücretini hem gereği gibi vermiyor hem de vergilerle onu geri alıyor, milleti huzursuz ediyor. Bunun temeli tümevarım yoluyla kanunların yapılmamış olmasıdır. Kanunlar bu yöntemle yapılmadıkça millet huzur içinde olmayacak ve kalkınmada gerçekleşmeyecektir. Bunun için diyorum ki, medeniyeti millet kurar devlet kuramaz. İki yüz yirmi beş yılda kuramadığı gibi. Sonuç: Bir milleti yıkan tehlikeli akımlar: 1- İlim düşmanlığı 2- Özgürce düşünce üretmeye düşmanlık 3- Ahlak düşmanlığı 4- Din düşmanlığı 5- Adalet düşmanlığı Milletin yükselmesi ve mutluluğu için yapılması gerekenler: 1- İlim reformu, ilim sevgisi 2- Düşünce üretme aşkı ve teşviki 3- Ahlakı övme ve beğenme hareketi 4- Din reformu ile gerçek dini öğrenme seferberliği 5- Hukuk reformu, hakkı tutma ve yüceltme 6- Öğrenim ve eğitim reformu. İslam insana ölçsün biçsin diye bir makas vermiştir. Bir bıçağı akıl, ikinci bıçağı ise Kur’an’dır. Bu makası kullanmayı özgürlüğe teslim etmiştir. Özgürlük olmadan akıl bir şey yapamaz. Akıl bir yapamazsa Kur’an’da anlaşılmaz. Böylece İslam’ın makası çalışmaz. Makas nasıl ölçüp biçileni kesip insan bedenine göre elbise dikilmesini sağlıyorsa, İslam makası da akıl ve Kur’an’la dini, İslamı anlayıp topluma uyarlanacaktır. Dinde reform budur. Dinin özü kumaşın kendisidir. Böylece Müslümanlar camide muvahhid (Tek Tanrıya inanan) olup toplumda, caminin dışında putperest (başka Tanrıya tapan) olmaktan kurtulmuş olacaklardır. Allah’a yalnız camide değil, caminin dışında da tapılacaktır. Allah’a en samimi tapma dürüstçe işini, mesleğini en iyi şekilde yapmakla olur. Bunu gerçek Müslüman olmak isteyen anlar ve uygular. (Hüseyin Atay, Cehaletin Tahsili s. 135-136)
Sayfa 135
·
89 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.