Cehennem işkencelerinin ardında - Winchester Zeburu 'ndan
Giotto'ya kadar - sadece teoloji ya da sapkın hayaller değil, ger-
çekten tasarlanan ve yasal olarak kulİanılan işkence aletleri de var-
dır. Tevrat'taki kemik-kıran, gerçek bir kemik-kıran resmidir (res.
52). Yerde duran kesilmiş el de başka bir gerçek uygulama ayrıntı-
sıdır. Giotto hem su işkencesini' ve hem de "spine-roller"ı" göste-
rir (res, 56, 57). Şeytanların yüzyıllardır sürekli olarak kullandıkla-
rı tırnaklı demir, işkencede kullanılan aletin aynısıdır. Ayrıca suçlu-
ları çıplak bir şekilde sokaklarda kamçılamak, sanatçıların duyabi-
leceği ya da görebileceği bir olaydı. Gerçekle gerçekdışının ve ger-
çek işkence yöntemlerinin hayali bir sahnede böyle tuhaf bir şekil-
de birleştirilmesi, birçok Cehennem resminin belirleyici bir unsuru-
dur. Cehennem' deki işkencelerin çoğu zaman, zamanın uygulama-
larının gerçek temsilleri olduğunu çok az kişi fark etmiştir. Bu da,
şeytan gerçek görünmese bile cezaların ve çekilen acıların gerçek
görünmesinin nedenini açıklar.