Orta Çağ'ın karanlığında aydınlık bir denemeci Montaigne , yaşamının ilk 40 yılını sadece doğruyu aramakla geçiren bir insan , ilk okuduğumda bencil bir kişiliğe sahip olduğunu düşünmüştüm ama yıllar geçtikçe derinlemesine düşündüğümde bu fikrimden vazgeçtim.İnsanın aynanın karşına geçtiğinde kendi öz benliğini sorgular ya Montaigne de tıpkı bunu yapmış sorgulamış ama neyi (doğruyu )etkilendiği bir çok filozof buna sebep olmuştur elbette.Bir çok farklı konularda biz okurların sanki verdiği tepkileri ölçüyor gibi mesela eğitimden tut ,öğretmenlikten , sanattan, dostluktan , alçaklıktan , mutluluktan,ölümden vb. bir çok kavramdan bahsetmiş ve bunu yaparken de hedefinden hiç şaşmamış aradığı doğru yolun ışığında ilerlemiş.Montaigne , ben ona "Denemecilerin Kralı" diyorum. Son olarak Montaigne 'nı okurken onun ileri görüşlülüğünü çağın çok çok ötesine geldiğini hissedeceksiniz ve iyi bir denemeci olmak için insanın kendi kabuğuna çekilmesi gerektiğini düşündüm . Bunu düşünme sebebim kitabın içinden şu dizelerle ifade edebilirim .
" İşte o zaman içten sözler dökülür
Yürekten maske düşer ,yüz kalır ortada ."
Hala okumadıysanız çok şey kaçırıyorsunuz demektir .:))