·116 syf.··Beğendi
···Okunma: 13 Haziran 2020 12:46 Roman, Talat ve Fitnat’ın imkansız veya imkansızlaşan aşklarını anlatır…Bu romanda kadınların sosyal hayattan tecrit edilmeleri ve yıllarca evlerinden çıkamamaları nedeniyle sevdiğini görebilmenin ne kadar zor olduğunu, kadınların sosyal hayatının sadece ev işleri, nakış öğrenme ve komşu ziyaretleri ile sınırlı olduğunu, kızların on yaşlarından itibaren yıllarca evlerinden çıkamadıklarını, Talat’ın sevdiği kız Fitnat’a ulaşabilmek için kadın kıyafeti giymek suretiyle ona ulaşabildiğini, kadınların evliliklerinde dâhi söz haklarının olmadığını, onların evliliklerine ebeveynlerin karar verdiğini, kadınların okuma yazma öğrenmesi için bile bir okul bulunmadığını görüyoruz.
Romanın 1872 yılında yazıldığı dikkate alındığında o dönemin sosyal hayatı, kadınların bu hayattaki adeta yok hükmündeki statüleri çok güzel resmedilmiştir. Bir anlamda yazar da, kadınların sosyal hayattan tecrit edilmelerinden, evliliklerinde dahi söz hakkına sahip olmamalarından rahatsızlığını anlatmıştır bize. Bu yönüyle, bugün sahip oldukları sosyal statü, medeni haklar, eğitim hakkı ve her alanda erkekle eşit haklara sahip olmak gibi kazanımlarının farkına varmaları için günümüz modern kadınına gönderilmiş bir mektuptur da diyebiliriz. Roman, evlilikte eş seçiminin sevgi ve aşk temeline dayalı olması gerektiğini de anlatmış bize. Akıcı bir roman olarak severek okuduğum bir klasik eser olmuştur.