İlk cildin kusursuz anlatımı sonrasında ilinci ciltteki eksikliklerin nedenini öğrenince fazlasıyla duygulandım. Bu kitap yazarın hayatı araştırılmadan okunmamalı diye düşünüyorum. Bir de yazarın diğerlerinden farklı olarak kahramanını erdemli insan seçmeme meselesi var çok etkileyiciydi o kısım. Aşk yok ama eksikliği hiç de hissedilmiyor. Çiçikov’un görünürde kendisine hiç bir faydası olmayacak Ölü Canlar’ı satın almak istemesi ile başlayan olaylar. Okumalısınız. Klasikleri sadece olay örgüsü için okumamak lazım. Dönem insanına ışık tutar klasikler. Her şeyi gözler önüne serer. Bilgi anlamından, mesaj anlamından oldukça doyurucudurlar. Bu kitap da öyleydi. Yazar ilk kitaba iyi, olumlu tipler almadığını ikinci ciltte bunu değiştireceğini söylüyor ama ikinci ciltte de olumlu tiplemeleri fazlaca gördüğümüzü söyleyemem. Tabi yazarın ikinci cildin tüm sayfalarını yaktığını bizim okuduklarımızın kalan sayfaların editörlerin toparlamasıyla yazıldığını biliyoruz. Belki de o olumlu tiplemeler o sayfalar ile yanıp gitti. Belki de yazar bir olumlu tipleme bulamadığı için yazmadı. Bunu hiç bir zaman öğrenemeyeceğiz. Okuyacak olanlara keyifli okumalar diliyorum.