Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Gönderi

400 syf.
·
Puan vermedi
RÜYALAR, GÖRÜNTÜLER VE ZAMAN
“Dün gece acayip bir rüya gördüm. Gökyüzüne bakıyordum. Çok açık ve yumuşaktı ve yüksek, öyle yüksek görünüyordu ki sanki yavaş yavaş kaynıyordu. Sanki maddeleşmiş ışık gibi, sanki gün ışığında aydınlatılmış kumaşın iplikleri gibi, ipek gibi, bir Japon işlemesindeki yaşayan iğne darbeleri gibi. Ve bu lifler, hafif yaşayan iplikler, hareket edip akmaya başladılar. Çok yükseklerde, ulaşılamayacak yerde havada süzülüp kuş şeklini aldılar. O kadar yüksekteydiler ki eğer kuşlar tüylerini düşürseler tüyler yere düşmeyeceklerdi, yeryüzüne inmeyeceklerdi. Yukarı uçacaklardı ve bizim dünyamızdan silinip gideceklerdi. Çok yumuşak ve büyüleyici güzellikte bir müzik o yükseklikten aşağı süzülüyordu. Müzik sanki çınlayan çanların sesiydi ya da kuşların ötüşü müziği andırıyordu. ‘Onlar leylek’ dediğini duydum birinin ve aniden uyandım.”yaşamlarımız hep yanlış. Tarkovski 6 Nisan’da gördüğü rüyayı günlüklerinde bu şekilde anlatmaya çalışır – (anlatmaya çalışır) çünkü rüyaların, hele ki doğum gününden hemen sonra günlüklere yazılanların ne olduğunu dil ve yazı ile aktarmak bir çabadır. Tarkovski, hayatın da edebiyatla aynı şekilde ilişkilenebildiğini sinema sanatı üzerine yazdıklarında ifade eder. Sinema, dili olmayan, dolaysız bir araçtır. Ona göre filmsel görüntü, kendi ifadesiyle, kör gözlerimizle bakmamıza izin verilen hakiki bir izlenimdir. “Sinema hayatın özgül bir parçasını, henüz kavranamamış bir boyutunu, başka sanatlar tarafından ifade edilememiş bir boyutunu yansıtmak üzere doğmuştur.” Yani sinema bir ilerleme değil; açılımdır. Kelimelerle ifade edemediklerimizi bir film karesinde görebilir, hatta aslında bize ait olmayan görüntüleri içselleştirip, paylaşabiliriz de… Tarkovski, izleyicilerinden işçi bir kadının yazdığı mektup üzerine “Bundan daha büyük bir övgü olabilir mi? […] insan bir bakıyor, yalnızca kendine ait olduğunu sandığı hayat anlayışı başkalarınca da paylaşılmakta” der. Günlükler 1970–1986 (Orijinal İsmi: Martyrolog) Rus film yapımcısı Andrei Tarkovsky'nin günlükleri.Tarkovsky kendi günlüklerine aslında "martirolog" adını vermiş ve kapağına bu isimle hizliresim.com/4IZpuo kolaj dahi hazırlamış. (martiroloji, hristiyanlıkta, hristiyan şehitlerle ilgili resmi kayıtları konu edinen çalışma ve araştırmalar anlamına gelmekte. türkçe’de ise martiroloji yerine "şehitler kitabı" adı kullanılmakta. martirolojiler yazanlara göre sınıflandırılmakta olup en başta meryem, sonra havariler ve incil yazarları gelmekte.) Sovyetler Birliği'ndeki yaşamını ve çalışmalarını ve Batı Avrupa'daki sürgün zamanını anlatıyor. Günlükler ilk kez 1989 yılında Almanca olarak yayınlanmış. İlk Türkçe baskısı 2011'de +1 kitap ardından yeniden düzenlenen Agora Kitaplığından yayımlananıyor. Tarkovsky mucizeler yaratan bir aziz değildi. Aziz olmak için mucize mi lazımdı? Azizlerin başına mucizeden daha çok gelen bir şey varsa o da acıydı. Belki de azizleri aziz yapan mucizeleri değil çektikleri acılardı. Memleketinden, evladından uzakta, filmlerini çoğu zaman yayınlanıp yayınlanmayacağı belirsizliği içinde çekerken, yaşamının son yıllarında ise gördüğü kemoterapi tedavisinden dolayı en az bir aziz kadar acı çekmişti. Günlüklerine de bu yüzden martirolog demiş olmalıydı. Günlüklerine neden böyle bir başlık seçtiğini ise kendisi şöyle ifade ediyor: “başlık olarak yanlış ve fazla iddialı ama bırak orada durarak sana silinmez ve nafile değersizliğinin hatırlatıcısı olsun. Tarkovsky günlüğünü ölümünden kısa bir süre öncesine kadar tuttu. Son giriş 15 Aralık 1986'da yapıldı. Tarkovski 29 Aralık 1986’da öldüğünde 44 yaşındaydı. 14 gün önce, Paris’te bir hastane odasından günlüklerine yazdıkları yakında öleceğini bilen, acıları ve yarım bıraktıkları olan evinden uzak bir adamın zaman içinde bıraktığı son izler olmuştur: “Artık hiçbir şey için gücüm kalmadı – sorun da bu.” – 15 Aralık 1986, Paris.
Zaman Zaman İçinde
Zaman Zaman İçindeAndrey Tarkovski · Agora Kitaplığı · 2011287 okunma
·
282 görüntüleme
meursault •○ okurunun profil resmi
Eskizleri ve film setlerinden görüntüler için: twitter.com/shapuk_/status/...
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.