Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

224 syf.
10/10 puan verdi
·
Beğendi
·
3 günde okudu
UYGARLIĞIN AYAK İZLERİ CELİL SADIK "RÖSANS'TAN BAROK DÖNEMİNE SANAT DEHALARI" Leonardo da Vinci /Michelangelo / Caravaggio/ Bernini ..... Öncelikle şunu söylemek istiyorum  titizlikle hazırlanmış fevkalâde bir eser okudum. Eserde önce Rönesans nedir? Rönesanstan önce Avrupa'nın durumu nedir? izah ediliyor. Daha sonra yazar ,ressamların(Leonardo da Vinci/Michelangelo/Caravaggio/ Bernini)hayatlarını kısaca özetledikten sonra yaptıkları eserleri ve bu eserlerin hikayelerini(mitolojik veya Hristiyanlık ile alakalı) okuyucuya aktarıyor. Resim ve heykel sanatının terimlerinde bizlere açıklıyor. Dili yalın ve akıcı idi. Görseller ve sayfa düzeni şahaneydi. Siz de benim gibi sanata ile meraklıysanız nacizane tavsiye ederim Kitaptan alıntılar; İtalya'da doğan Röseans'ta Antik Yunan ve Roma medeniyetlerinin etkileri görülmektedir. Esasen yeniden doğuş ile kastedilen de budur: Binlerce yıl önce kaybolmuş Yunan ve Roma medeniyetlerinin, zihniyetleri, sanatları, bilim ve düşünceleri ile yeniden doğuşu .. ...... Atölyede çalışmalarına başlayan Leonarda sadece resim alanında değil, heykel ve  rölyef çalışmaları ile mimari çizimler de yaptı. Geometri yeteneği herkesi çok şaşırttıyordu.... 15 yaşındaydı ve ilk büyük sınavını ise Verocchio'nun "İsa'nın Vaftizi"adlı bir resmi üzerinde verecekti. Bu resim üzerinde bir melek figürü resmeden Leonardo, hocası Verocchio'yu hayrete düşürdü Ve çoğu kaynağa göre ustası Bu olaydan sonra eline bir daha fırça almayıp resmi bıraktı ......Da vinci dışa dönük yapısı ile herkesi iyi yönde etkilemeyi başarıyor, güzel giyinip, güzel konuşuyordu. Bilime ve tüm canlıların özgürlüğüne inanıyordu . Michelangelo: "Giorgio, zekam biraz iyiyse,senin memleketin Arezzo'nun karlarının tertemiz havasında büyüdüğüm içindir.Heykellerimi yaparken kullandığım çekiç ve keskiler de emdiğim ana sütünden geçti." ..... "Beni çizim yapmaya iten ve ressamlardan bir şeyler öğrenmeye çeken Tanrı'nın gücüne karşı koymam olanaksızdı." .... "Babam Ve amcam, sanatın aileye girmesini utanç saydıkları için beni sık sık döverlerdi." Michelangelo'nun kronik huysuzluğu. Özellikle söz konusu Leonardo olunca. Onu sevmediği apaçık ortada gibi...Leonardo Vinci'nin, Michelangelo'yu selamladığını ama genç Micelangelo'nun bu selamları karşılıksız bıraktığını ve pek de umursamadığını yazar dönem kaynakları......O dönem Leonardo da Vinci ününün zirvesindeydi.Ayrıca kendini ve sanatını tanıtıp insanları etkilemek en önemli özelliklerindendi. Michelangelo gibi içine kapanık biri değildi.Alımlı, iyi giyinen i,nsanlarla konuşmayı ,iletişim kurmayı seven, bakımlı ve temiz bir adamdı. En azından kaynaklar onu böyle tarif ediyor. Michelangelo ise bunların hiçbirinden nasibini almamış durumda. Tamamen yalnız, sessiz, huysuz, aksi bir görüntüsü vardı. Hırpani kıyafetler içinde, pis sakallı ile özensiz ve kirli gözüküyordu. Caravaggio; Kilise tarafından bir kenara atılan kenar mahallelerin cesur ve asi ruhu,resimlerinde dini figürleri sokak serserileri gibi göstermekten asla geri durmadı ve sokaklara korku salan cesaretini sanatında da gösterdi. Hayata son derece karanlıktı,Belki de bu yüzden resimlerine daima siyah bir fonda yapmayı tercih etti....... Bernini,Papa'nın destek ve himayesine aldıktan sonra Kardinal Borghese'in sarayında eğitime başlamışdır.Fillipo Baldinucci ve sanatçının oğlu Domenico Bernini,Lorenzo'nin buradaki eğitim ve kişilik özellikleri hakkında günümüze bilgi aktarmayı başarmıştır . Bütün bunlara göz attıktan sonra toparlamak istersek, ortaya planlı ve disiplinli, çalışan, içki kullanmayan, saraydaki zengin ve güçlü insanlarla dostluk kurarak onları etkileyen, saygın, karizmatik, yakışıklı, bilge bir Bernini çıkar.
Uygarlığın Ayak İzleri 1: Rönesans'tan Barok Dönem'e Sanat Dehaları
Uygarlığın Ayak İzleri 1: Rönesans'tan Barok Dönem'e Sanat DehalarıCelil Sadık · Epsilon Yayınları · 2019880 okunma
·
101 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.