"Beşerî ilimlere de konu olan bu çalışmada
Kur'an, güvenilirliği tartışma götürmez bir baş -
vuru kaynağı olarak devreye girmektedir.(1)
Çünkü, Kur’ân’ı Kerim, bugün insanlık için nübüvvet kültürünü semavi kitap olarak koruyan, tahrif edilmemiş tek kaynaktır. Kur’an’da geçen bir
kavramın tahlilini yapmak için başvurulacak kaynakların en önemlisi yine Kur’an’ın kendisidir. İnsanların hem dünya hem de ahiret mutluluğunu elde etmek için Allah’ın beşere gönderdiği vahyi, murad-ı ilahiye en yakın manalarıyla anlamak(2) için Kur’anî kavramı yine Kur’an’a
sunmak gerekir. Kur’ân’ı Kerim, evrensel değerlerin tarihsel kayıtlardan bağımsız bir üslup ile
sunulduğu bir metin olarak ilk muhataplara ne söylemiş ise bugünün muhataplarına da aynı
şeyleri söyler. Yani mesaj ilk muhatapları hangi ölçüde ilgilendirmiş ise sonrakileri de aynı ölçüde
ilgilendirmektedir.(3)
Dolayısıyla Kur’an; inancı, ameli ve ahlakı ne olursa olsun her insana
hitap eder.(4)
Doğrudan insana hitap eden Kur’an vahyi, muhatap aldığı ilk insan için olduğu
gibi bugün de bütün insanlar için yegâne hidayet rehberidir.(5)
Bu nedenle evrensel câhilî tutum
ve davranışların izalesi ancak evrensel bir nitelik taşıyan Kur’an ilkelerinin hayata tatbik edilmesi ile mümkündür. Dolayısıyla çağlar üstü ve mekânlar üstü mesajlar içeren Kur’an, bu yö-
nüyle insanları Cahiliyenin karanlığından İslâm’ın aydınlığına ulaştıran bir özelliğe sahiptir."
(1)Zekeriya Pak, “Cahiliye Araplarındaki Allah İnancının Kur’ânî Boyutu”, Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 5/1 (2001), 311-330.
(2)Mehmet Akif Kas (ed.), Tefsir El Kitabı (Ankara: Grafiker Yayınları, 5. Basım, Ağustos 2017), 60.
(3)Zekeriya Pak, Allah insan iletişimi (Ankara: Avrasya Yayınları, Mayıs, 2005),152.
(4)İsmail Karagöz, İslâm’ın Ana Kaynakları (Kur’an ve Sünnet) (Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2007), 85.
(5)Muhsin Demirci, Tefsir Usulü (İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, 56. Basım, 2017)
(6) Editör, Doç. Dr. Feyza Betül Köse (KSÜ)
•Cahiliye Dönemi Sempozyumu / SAMER
TEBLİĞ: •Mehmet Fatih Korkmaz \ Yüksek Lisans Öğrencisi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Temel İslâm Bilimleri