Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Gönderi

Dini Zihniyet Ve Bilgi Kaynaklarının Uyumu
Rahman Ve Rahim olan Allah’ ın (c.c.) Adıyla. . Allah’ın insanları eşref-i mahlûkat kılmak üzere lütfettiği saf akıl ile yine Allah’ın insanları İnzar ve terbiye etmek üzere gönderdiği saf vahiy arasında epistemolojik bir uyum vardır. ilim bu uyumu keşfetme çabasıdır. Bilmelisin ki, vahiy Hz. Peygamber’in (s.a.v.) hayatında tamamlanmış ve din kemale ermiştir: ‘’ Bugün dininizi ikmal ettim, üzerinize nimetimi tamamladım ve sizin için din olarak İslam’ı seçtim.’’ (Maide 5/3) . Hiç kimse, doğrudan ya da dolaylı olarak Hz. Peygambere (s.a.v.) atfen kutsal bir bilgi iddiasında bulunamaz ve bu bilgiyi inanç kaynağı olarak takdim edemez. Hz. Peygamber (s.a.v.) görevini kâmilen ifa etmiş, vahyin yegane kaynağı olan Kur’an-ı insanlara eksiksiz olarak tebliğ etmiş, sahih inancı ve salih ameli tanımlayan sünnetini bize emanet etmiş ve hakk’a yürümüştür. Bir bilginin inanca mesnet teşkil etmesi için mütevatir haber olması gerekir ki oda kuran ve sünnete açıkça tanımlanmıştır. Bir insanın sadık bir rüya ile Hz. Peygamberi görmesi ilahi bir nimettir; ancak bu sadece o rüyayı göreni bağlar. Diğer insanlar açısından ne akaid ne de hukuk umdesi olarak bağlayıcı olur. Aksi olsaydı, yine Hz. Ebu Bekir’in (r.a.) savaştığı benzeri yalancı peygamberler, kendilerinden menkul bilgilerle zihinleri ve kalpleri ifsad ederlerdi. Bu ifsadın nice gençlerin geleceğini kararttığını herhalde 15 Temmuz gecesi gördük. Sana gaiblerden haber getirdiğini söyleyenlere ve kendilerinden menkul bilgileri vahyi bir bilgi gibi aktararak seni kendi hesaplarına ram etmeye çalışanlara ‘’ Gaybın bilgisi sadece Allah’ a mahsustur ‘’ de ve yoluna devam et. Allah’ın bizatihi sana varlığının bir parçası olarak verdiği aklını yüreğine yüklediği vicdanını kimsenin tekeline ve insafına terk etme . İnsanoğlunun ruhen ve zihnen olgunlaşarak ulaştığı ilham ve sezgiler de rüyalar gibi sadece sahibini bağlar ; bunların sonuçlarının doğruluğu ise saf akıl ve saf vahiy ile sınanır . Unutma ki feyz kapıları, aklederek vahyi doğru anlama çabası içinde onlara her zaman açıktır. Yeterki o kapıdan samimiyet , hikmet ve tevazu ile girmeyi bilesin. Aklını arındırarak sezgisel gücünü tahkim et ; ancak kendi sezgini de herhangi bir başka yaratılmışın sezgisini de vahiy ile karıştırma ve vahiy düzeyine çıkarma ! Kibirlenerek bilginin senin tekelinde olduğunu asla iddia etme ; bilginin kendi tekelinde olduğunu iddia edenlere de asla itibar etme ! Yine bilmelisin ki ; Vahyin yorumları insani anlama çabasının ürünleridir ve asla vahiy ölçeğinde kesin bilgi mertebesine ulaşamaz. Kim kendi yorumunu mutlaklaştırırsa, aslında o yorumu vahiy yerine koymuş olur ve vahyin tahrifine yol açar. İlim geleneğinde yazılan bir eserin ya da verilen bir hükmün sonrasında ‘’ Allahu a’lem ‘’ denmesi yorumun göreceliliğine işaret eden bir tevazu örneğidir. ‘’ Lâ gâlibe illallah ‘’ diyen bir devlet adamı ile ‘’ Allahu a’lem ‘’ diyen bir alim aynı tevazu ile haddini bilerek ilmi ve gücü Allah’a ircâ etmektedir. Dolayısıyla sende ne kendi yorumunu mutlaklaştır ne de başkalarının kendi yorumlarını mutlaklaştırmalarına izin ver . Vahye inan, ancak vahyin sünnet dışındaki hiçbir yorumunu vahyin kendisi haline getirip dogmalaştırma ! Öte yandan aklını doğru kullan ama onu da dogmalaştırma ! Şunu da unutmamalısın ki , aklını doğru kullanman sağlam bir bilgi altyapısına bağlıdır. Yeterli bilgi donanımına sahip olamayan akıl rehbersiz bir yolcuya benzer ve istikametini kaybeder. Bu bütüncül çerçevede kendi yorumlarını mutlaklaştıran tekfirci yaklaşımlardan ve bu yaklaşımlara zemin teşkil eden zihniyetten uzak dur , hatta bu zihniyetle mücadele et. Bize tevhidi bir zihniyet yakışır. Ayıran, parçalayan, öteleyen, kutuplaştıran değil , birleştiren kaynaştıran bir zihniyet. İlimde ihtilafı rahmet, fikirde farklılaşmayı bereket gören bir zihniyet ve bu zihniyetin dayandığı saf , berrak ama her bir insan teki kadar zenginlik barındıran kuşatıcı ve içselleştirici bir bilgi anlayışı . Vesselam. . ‘’ Allahu a’lem ‘’ . .
·
44 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.