Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

3. Kadınların cuma namazı kılmaması örneği Burada kadınlara cuma namazının farz olup olmamasına değineceğiz. Ama iki şeyi ayırt ediyoruz: Biri kadınlara cumanın farz olması; diğeri ise kadınların cumaya da gidebilmeleri... Konu, ameli tevâtürü ilgilendirmektedir. Günümüzde kadının cumaya gidip gitmemesi ile ilgili hadisleri ve ameli göz ardı ederek, sadece cuma namazını farz kılan ayetteki (Cuma, 9) “Ey iman edenler” ifadesinden hareketle kadınların cuma ile mükellef olduklarını söyleyen bir anlayış türemiştir. Buna kısaca temas edeceğiz. Ancak önce kadınların cuma namazına katıldıklarını gösteren bir rivayete değinelim. Amre, kız kardeşi Ümmü Hişâm'ın şöyle dediğini rivayet etti: “Kaf Suresi'ni sadece Resülullah (s.a.v.)'ın ağzından öğrendim. Onu her cuma (hutbe esnasında) okurdu.50 Bunun yanında, bir kadının cuma günü Hz. Ömer'e mehir konusunda itiraz ettiğini de biliyoruz. Bu rivayetler bir vakıayı dile getirmektedir. Buna göre, kadınlar cuma namazına gidebilir. Gittiklerinde öğle namazı üzerlerinden düşer. Peki, gitmeleri farz mıdır? Cuma namazı kılmak, kadınlara farz değildir. Cuma namazının kadınlara farz olmadığı konusunda icma vardır.”51Sadece cuma namazını farz kılan ayetteki “Ey iman edenler!” ifadesinden hareketle kadınlara cuma farz olsaydı, o zaman köle, hasta ve diğer mazeret sahiplerinin de cuma ile mükellef olmaları gerekirdi. Oysa Hz. Peygamber; kadın, hasta, yolcu ve hürriyeti kısıtlı olanların cuma namazı ile yükümlü olmadıklarını belirtmek suretiyle ayetin hükmünü tahsis etmiştir. Hz. Peygamber şöyle buyurmuştur: “Köle, kadın, çocuk ve hasta müstesna olmak üzere, cemaatle cuma namazı kılmak, her Müslüman üzerinde vâcib bir haktır.” 52 Konumuz tam da ilgilendiren işbu hadistir: “Köle, kadın, çocuk ve hasta müstesna olmak üzere, cemaatle cuma namazı kılmak, her Müslüman üzerinde vâcib bir haktır.” Ancak bu hadis, ahad hadistir. Konuyla ilgili başka bir hadis de yoktur. Ancak ümmetin fakihleri bu hadisle amel etmiştir. Ayrıca ümmet Hz, Peygamber'den beri kadınlara cumanın farz olmamasını tevarüs almıştır. Asr-ı saadet'ten beri hiçbir müçtehit ve alim bunun aksini söylememiş, bütün İslâm ülkelerinde, her dönemde uygulama da böylece devam edegelmiştir. Cuma namazının kadınlara farz kılınmamış olması, onlar hakkında bir mahrumiyet değil, bir muafiyettir. Diledikleri takdirde, camiye gidip cemaatle cuma namazı kılmalarında dinen bir engel yoktur. 50 Ebü Dâvüd, Salât, 221. 51Mustafa el-Adevi, Câmi'u ahkâmi'n-nisâ, 1, 385. $2 Ebü Dâvüd, Salât, 208; İbn Ebi Şeybe, Musannef, 1, 446, hd. no: 5148.
·
7 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.