Bu yapıt 1992- 2009 arası Yaşar Kemal'in Kürt Sorunu özelinde Türkiye'de demokrasi arayışlarına ilişkin yazıları, röportajları ve konuşmalarını içeriyor. Yaşar Kemal 21. YY için "İnsan Hakları Yüzyılı" diyor. Bu yüzyıl için büyük umutlar besliyor. Şahsen ben bu kadar umutlu değilim. "Bu iki halk düşman değil" diyor ama bence düşmandan da beteriz artık. İnsan okurken gerçekten hayret ediyor. En eskisi 28 yıl, en yeni yazısı bundan 11 yıl önce. Toplum olarak iki ileri bir geri gitsek dahi epey yol almamız gerekirken bir arpa boyu kadar yol alamadığımızı görünce şaşkınlık ve üzüntü duydum. Ne diyeyim ki. Bi 20 yıl sonra da aynı şeyleri konuşuruz biz nasılsa.