·164 syf.··Beğendi
···Okunma: 11 Aralık 2020 21:10 Kendime hatırlatıcı olması nedeniyle yazmamdam ötürü ufak da olsa spoiler içerecektir. Lütfen okumadan dikkate alınız.!
Hayatımızda hatırlamak istemeyeceğimiz zamanlar olarak bu anları düşüneceğiz belki ama bize hep zamanım yok bahanesini boşa çıkaracak durumlar da ortaya koydu. Lisede gördüğüm derslerden hatırladığım, edebiyatımızın ilklerinden olan "İntibah" romanını okumak bu zamana nasipmiş. Eski Türk filmleri tadında bir kitap olduğunu, başından itibaren anlamaya başlıyorsunuz fakat böyle olduğunu sonunda daha net anlıyorsunuz. "Aklınızdan bir Türk filmi tutun ve hemen o filmden çıkardığınız ders nedir?" diye bir soru sorsam hemen cevabını verirsiniz. Sebebi de o filmlerin sonunda verilen bir dersin olması ve senaristin özellikle o dersi almamızı istemesindendir. Bu kitabı da okuyunca öyle bir sonuca varıyor ve aslında yazarımızın vermek istediği mesajı net bir şekilde anlıyoruz.
Fazla uzatmadan kısaca kitabın arkasında yazılmış olan ve hikayeyi çok da anlatmayan özetine ya da kısa anlatımına da yer verelim: "Arka fonunu Osmanlı sosyal yaşamının oluşturduğu İntibah, İstanbul’un Çamlıca ve mesire yerlerinde geçer. Kalburüstü bir ailede, iyi bir eğitim ve terbiyeyle yetişen Ali Bey’in hayatı Mehpeyker adlı hafifmeşrep bir kadına âşık olmasıyla değişir. Maddi manevi yıkıma sürüklenen bu genç adamın iç dünyasını Namık Kemal, eski edebiyatımızla yeni edebiyat arasında köprü kurarak tahlil ediyor..."
Kitabın başında yazarı Namık Kemal ve kitabı günümüz Türkçesine çeviren Refik Durbaş'ın kısa bir önsözü de yer alıyor. Refik Durbaş'ın ifadeleri bir önsözden ziyade bir inceleme tadında olup başlamadan kitabı daha güzel okumamıza da yardımcı oluyor. Dilde sadeleştirmenin temsilcilerinden olan Namık Kemal'in bunu güzel bir şekilde başardığını ifade edebilirim kendimce. Tabi bunu o dönemden önceki eserlerin dilini biliyorum da karşılaştırıyorum diye söylemiyorum, çünkü henüz o seviyede bir okur olduğumu düşünmüyorum. Sadece okurken olayların akışına kitabın dilinin sadeliği çok yardımcı oluyor. Bundan dolayı bu yorumumu yapıyorum. Hikayenin akışı, olay örgüsü ve anlatımı gibi detayların çok güzel şekilde işlendiğini düşünüyorum. Bunun yanı sıra yazar tasvirleri öyle detaylı şekilde veriyor ki karakterleri gözünüzü kapattığınız anda karşınızda görebiliyorsunuz. Bu yönleriyle olduğu kadar, edebiyatımızda da önemli bir yeri olmasından kaynaklı okunası bir kitap.
İyi okumalar...