Puan vermedi·304 syf.··Beğendi
···Okunma: 10 Aralık 2020 19:27 Lizbon ,yıllar önce bu kenti gezme şansı yakalamıştım,aklımda kalan detaylardan birisi, şehir merkezi nüfusunun beşyüz bin civarı iken ,lizbon kenti çevresi ile birlikte nüfusunun üç milyonun üzerinde olmasıydı,bir diğer aklımda kalan da o zamana kadar gördüğüm en büyük alış veriş merkezi Colombo Center oldu.José Saramago ,lizbona yakın bir köyde doğup hayatının bir bölümünü lizbon da geçirmiş ,mağara kitabını okurken çömlekçinin ,kızı ve damadıyla yaşadığı köy ve kapitalizmin dayattığı gerçeklerin sembolize edildiği Merkez bu bağlamda zihnimde hep lizbon kenti olarak yer aldı.
Saramago ‘nun hayat hikayesinde bahsedilen ,parasızlıktan okulu bırakması,yazım dilinde sadece nokta ve virgül kullanmasını açıklamaz ama kitabın kahramanı çömlekçi Cipriano Algor’un ekonomik sıkıntılar karşısında ki duygularını yaşanmışlıkla anlatmasını açıklayabilir. Kitapta;
Birçok el emeği iş kolunun ,fabrikasyon üretimlerle yok oluşu ,kapitalizmin acımasızlığı olarak toprak ve kil işçiliğinin plastiğe tercih edilmesi şeklinde anlatılmış,
Merkezde yaşamanın bir şans ,büyük fırsat ve çalışanların statü sahibi olduklarını zannetmeleri ama hiyerarşi altında da ezildikleri günlük konuşma diyalogları ile ince ince işlenmiş.
Aile içinde ki duygusal dalgalanmalar ,kelimelerle ustaca işlenmiş ve insanın yüzünde gülümseme bırakan çok güzel bir final ile son bulmuş,
Yazım tekniği ile biraz fazla konsantrasyon isteyen bir kitap ama okumaktan asla pişman olmayacaksınız....