Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

135 syf.
9/10 puan verdi
·
Beğendi
·
15 günde okudu
Şanlı, şerefli imam, zahid, seyyid, İslam'ın hücceti, dinin zineti, ümmetin önderi, cinnin ve insanların rehberi, Ebu Hamid Muhammed b.Muhammed b. Muhammed el-Gazali (Allah ruhunu kutlu ve kabrini nurlu kılsın) (Aleyhi rahmetü'l-Bar'i)'nin el-Madnünü bihi Ala Gayrı Ehlihi (ehlinden başkasına verilmiyen) adı ile yazdığı ve kardeşi Ahmed'e hediye ettiği risalesinin sonunda «el-Madnünü bihi ala Ehlihi (ehline bile verilmesinde sıkı davranılan) ismi ile zikrettiği bu küçük fakat değeri büyük eseri, yine Mısır'da Meymene Basımevinde 1309-1897 senesinde «el-Madnünü's-Sağir» adıyla tercüme edilmiştir. İçinde çok önemli sorular ve büyük imamın bunlara verdiği cevaplar yer almıştır. (Önsözlerden) Meydana getirilmiş olan bu risaleye, bu «Madnûn'a» gelince: Hakikaten bütün gayretimi bundaki meselelerin üzerine oldu ki onları kitaplarımın hiç birinde yazmadım. Yalnız: «ihyâu'l ulûm» bundan müstesnadır. Çünki onda öyle telvihler, pırıltılar, doğuşlar, duyuşlar, remizler (işaretler) vardır ki onları yalnız ehli ve erbabı bilir. (S,80.) Kitap Büyük Madnûn ve Küçük Madnûn olmak üzere iki risaleden oluşuyor. Büyük Madnûn'da Rububiyeti bilmek, melekleri bilmek, peygamberler ve mucize ve ölümden sonraki hayat olmak üzere 4 kısma ayrılıyor. Küçük Madnûn'da ise ruh'un mahiyeti ve ruhun beden ile olan münasebetinin keyfiyetinden bahsediyor. İtikadla ilgili mevzular ağır bir de ruh eklenince kitabın ağırlığı fazlasıyla artıyor. Özellikle İmam-ı Gazali hz.'nin ruh nasariyesi nevi şahsına münhasır bir mahiyet taşımaktadır. Kitabı okuduktan sonra İmamın (ra) niçin itikadi meseleleri anlatan kitabı ancak ehline verilebilen, ruhu ele alan kitabı ise ehline bile verilmekte sıkı davranılması gerektiğini belirttiğini anlayabildim. Kitabı idrak etmeye gücüm yetmediği gibi bu kitabı anlatacak birini bulmaya bile gücümün yeteceğini düşünmüyorum.
İki Madnun
İki Madnunİmam Gazali · İzmir İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları · 198829 okunma
·
200 görüntüleme
Talha okurunun profil resmi
El-Maznûn Bihi Alâ Gayri Ehlih kitabının Gazzâliye ait oiduğu konusunda şüphe eden İbnu's-Salâh ve Subki gibilerinin gerekçesi, kitabın bazı konularının felsefe­cilerin görüşleriyle benzerlik arz etmesi ve Gazzâlinin Tehâfut'ta felsefecilerin görüşlerini red alanında söyledikleriyle uyuşmadığı şeklindedir. Subki ve ibnu's-Salâh’ın çıkarsamalarının aksine, Gazzâlinin, bunu felsefe ile ilgilendiği dönemde, değişimden önce yazmış olmasına bir engel yoktur denilebilir. Fakat, sorun ihya isminin bu kitapta geçmesindedir. Onun Gazzâliye ait olduğunu kabul et­mek sadece, İhyâ'ya atıfta bulunulan bölümün sonradan eklenmiş olması halin­de mümkündür. El-Maznûn Bihi Alâ Gayri Ehlih veya Maznûnu's-Sağir, Eş'ariye ve diğer düşüncelere yönelik eleştiriler ihtiva etmektedir ki, Gazzâlinin ihyâ'dan sonraki dönemde o görüşleri taşımış olması zor gözüküyor. Her halükârda, bu ki­tap, Gazzâlinin telifinde değindiği eserlerinden biri olmasa da bu iki risâlede aşı­rı görüşlerin bulunmaması, onların Gazzâliye ait olmadıkları anlamına gelmez. İbn Tufeyl, İbn Rüşd ve Mûsâ Yahûdi Nerbûninin iddiasının aksine Gazzâli, cum­hurun görüşüne ters düşen fikirlerden dolayı kavgalara yol açmamak için bu ki­tabına 'Maznun' ismini vermiş olabilir. Keza, konu daha çok incelemeyi gerek­tirmektedir. Her şeyden önce, her iki risâlenin gözden geçirilmiş, tahkik edilmiş özenli bir metninin yayınlanması gerekir. Abdülhüseyin Zerrinkup, Medereseden Kaçış, S,213. (312.dipnot)
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.