Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

280 syf.
9/10 puan verdi
·
Beğendi
·
22 günde okudu
POEMALAR...
ALEKSANDR PUŞKİN- GÜNEY POEMALARI Puşkin’in Byron’dan etkilendiği kuşkusuz bir gerçektir. Puşkin, Byron’a en çok Güney Poemalarıyla yakındır. Fakat Puşkin’in tarzı, Byron’ın tarzından önemli ölçüde ayrılıyordu. Byron, kahramanlarına hayrandır, onları ruhun devleri haline getirir. Puşkin ise romantik kahramanlara hak ettiklerini verir ve onları gerçek tecrübelerden geçirir. Özellikle bunu Romantizmden uzaklaşıp, Realizme yakınlaştığı “Çingeneler” poemasında görebiliyoruz. Puşkin’in ilk poemalarından birisi olan “Kafkas Tutsağı”nda ise ‘hayal kırıklığı yaşamış, ideallerini boş yere sarfeden toplumdan ayrılmış” kahramanı bir sebebe bağlar ve anayurdundan uzaklaştırır lakin bunu kahramana isteterek yapar. Bunların en aza indiği poema ise Puşkin’in yapıtlarında Romantizmin zirvesine ulaştığı “Bahçesaray Çeşmesi”nde görürüz. Doğu’nun anlatımı, Giray Han’ın tipik bir ‘byronic hero’ olması, Zarema’nın ihtiraslarına mahkum olması ve zavallı Mariya’nın yaşadığı olaylardan dolayı Puşkin’in, Byron’a en çok yaklaştığı poema da denilebilir. Aynı zamanda “Bahçesaray Çeşmesi”nde otobiyografik ögeleri görmek de mevcuttur. Bkz. Syf:94 “Buna benzer dünyevi güzelliği Ve tatlı bir bakışı daha anımsıyorum, Ona uçuyor gönlümün düşünceleri, Bu sürgünlüğümde onu özlüyorum… Çılgın yeter artık! Bu iş bitsin Beyhude özlemleri yeniden ateşleme, Mutsuz aşkın isyancı düşlerine Karşılığını çoktan ödedin…” GAVRİLİADA Gavriliada, Puşkin’in Tanrı’dan uzaklaştığı bir zamanında yazılmış bir poemadır. Bkz. Syf:64 “Ey, kanatlı Gabriel, bir şarkı yaktım senin için, Sana hasrettim uysal tellerin, Ateşli, kurtuluş şarkılarını… Koru beni, dikkatle dinle yakarışımı! Bu ana dek tanrıtanımazdım aşkta, Çılgın tutkunu genç tanrıçanın, İblisin dostu, hovarda ve bir hain… Tövbe edişlerimi beni kutsa! Kabul ediyorum iyi niyetleri, Düzeleceğim: Görüyordum Helen’i O güzel, tıpkı sevecen Mariya gibi! Ruhum sonsuza dek ona tabi.” KONT NULİN Kont Nulin, Rus taşra yaşamını anlatan benim de çok sevdiğim bir başka poemasıdır Puşkin’in. Yevgeni Onegin’e ön ayak olduğu söylenilebilir. POLTAVA Poltava Savaşı’nın anlatıldığı bu tarih poemasında Puşkin, Mazepa’nın ihanetini, Mariya’nın ilişkilerini, Koçubey’in idam edilişini ve savaşı Petro’nun kazanmasını ve daha sonra Mazepa’nın, Demirbaş Karl ile Osmanlı’ya kaçışını anlatmıştır. Petro’yu heybetli ve büyük bir lider olarak betimlemiş ve adeta devrimlerin başarısının Poltava Savaşına etkisini anlatmıştır. Petro ile o dönemin Çar’ı 2.Nikolay’ı da karşılaştırmış diyebiliriz. TAZİT Yarım kalmış bir poemadır. Çerkezlerin Ruslar ile ilişkisini anlatır. KOLOMNA’DAKİ KÜÇÜK EV Yine bu poemada da Rus taşra yaşamından kesitler ve komşu, akraba ilişkilerinden bahsedilmiştir. BAKIR ATLI Gelgelelim Puşkin’in en ünlü poemasına, Puşkin’in bu poemasında bahsedilen Petro heykeli bronzdan yapılmasına rağmen bu poema sayesinde BAKIR ATLI olarak kalmıştır. Büyük Petro’nun yaptığı savaşlar yararlı ve verrimliydi. Poltava çarpışması, milli reformun başarısının göstergesiydi. Lakin Puşkin, Petro yönetiminin diğer yönlerini, vahşi yönlerini de açıkça görüyordu. Puşkin bu poemasında Petro’nun vahşi yönlerini ele almış. Ve Yevgeni karakteri ile su taşkının sorumlusunu Büyük Petro olarak göstermiştir. Bu poema bizzat 2. Nikolay tarafından sansürlenmiştir. Bkz. YÜZBAŞININ KIZI Syf:411 “Genç adam! Bir gün bu yazdıklarım eline geçerse, en yararlı, en köklü değişikliklerin, ancak ahlakların düzelmesi yoluyla, hiçbir zorlayıcı sarsıntı olmadan gerçekleşenler olduğunu unutma...” ANCELO Ancelo poeması, Shakespeare’in “Kısasa Kısas” oyunun bir uyarlamasıdır. Ve vahşi yönetimi eleştirir. HAYDUT KARDEŞLER Haydut Kardeşler aslında Puşkin’in ilk poemalarındandır ama ben şimdi yeni gördüm eklemeyi unutmuşum :) Haydut Kardeşler poeması gerçek bir hikayedir ve iki kardeşin dramını anlatır. Devlet, serflik eleştirisi vardır.
Poemalar
PoemalarAleksandr Puşkin · Yapı Kredi Yayınları · 2012108 okunma
·
157 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.