Kaydedilen ilk din eski Mezopotamya diniydi. Mezopotamya halkı dünyanın geniş bir boşlukla, yani cennetle çevrelenmiş düz bir disk gibi olduğuna inanıyordu. Ayrıca evrenin uçsuz bucaksız bir denizden doğduğuna, suyun yukarıda, aşağıda, yanlarda her yerde olduğuna inanıyorlardı. Üstelik Mezopotamya'nın dini çok tanrılıydı. Yukarıdaki inançlar
ne saklıyorsun avucunda çiğ tanesi göz yaşı değirmen taşı mı
doğru söyle avucunda sahiden bir şey var mı
görenler ne anlayacak şehri tanıyor daha doğrusu
biliyorsun etraftaki ayran gönüllü şehir ahalisini
nedir alıp veremediğiniz sorusundaki çapraşıklık
bir ortamın vehmine fırsat veriyor
şive farkının aranızı açması aradaki boşluğa
dolgu yığdırtıyor ki oyalanmak mümkün oluyor
mümkünü allayıp pullayıp
bir ast üst ilişkisi ayarına uğratarak
sarmaş dolaş bahanesinden bir rahatlık müddeti
elde edebilmek için vakit kazanılabiliniyor
tezgâhı yerine oturtabildikten sonra
bir göz kırpmak yeter
binaenaleyh ellerin cebinde kalsın
palto cebinde yumruk iyidir gösterme avucundakini.
Seni dünya gözüyle bir daha görmek! Bunu da nerden çıkardın?
İçimde boşuna arama bulamazsın böyle bir isteğin kırıntısını
Bilmez idiysen öğren duymadıysa iyi açılsın kulağın
Dünyadaki gözüme çarpmadın sen şimdiye dek
Baktın. Nasıl bakmayı optik okumakla öğrenmedinse
Yaşadın. Hiçbir zaman vesikaya bindirmedin yaşamayı..
Kendi başlarına herhangi bir anlam veya önem taşımazlar
Buna zıt bir argüman da ortaya konmuştur.
Örneğin, John Maynard Keynes (1883-1946), dünyanın büyük ölçüde iktisatçıların ve siyaset felsfecilerinin düşünceleriyle yönetildiğini ileri sürmuştur General Theory [Ge nel Teart] adlı eserinin son sayfalarında şöyle demektedir.
Her tür entelektüel etkiden muaf olduklarına inanan pratik insanlar, genelde modası geçmiş bir iktisatçı nın kölesidirler Gaipten sesler duyan otorite sahi bilginler, deliliklerini bir kaç yıl öncesindeki bir akademik yazıcının çiziktirdiklerinden süzerek oluşturmaktadırlar.
(Keynes [1936] 1963, s. 383)
1936'da ekonomist John Maynard Keynes, Newton’ın notlarıyla dolu bir sandığı açık artırmayla satın aldığı zaman… 1970'lerde Newton'ın bir saç teli üzerinde yapılan analiz, saç telinin doğal düzeyin kırk misli yoğunlukta cıva içerdiğini bulguladı. ...
Böylece, savaşı izleyen sekiz yıl boyunca bile, Birleşik Devletler’de fiili nakdin toplam nakit ile nakit mevduat toplamındaki payı altıda birden sekizde bire kadar düştü.
1670'lerde Newton bir yandan ışığın doğası üzerinde, diğer yandan da Kitab-ı Mukaddes ile Hıristiyan kilisesinin erken dönemine ait belgeler üzerinde çalışıyordu, çünkü Cambridge'deki göreve getirilmesinin ön koşulu Anglikan kilisesinde rahip olmasıydı. Optik konusundaki görüşleri Royal Society tarafından yayımlandı, ama din konusundaki düşünceleri açıklanamayacak kadar tehlikeliydi. Baba, Oğul ve Kutsal Ruh'u üç başlı bir Tanrı'nın eşit parçaları olarak gören Kutsal Üçleme (Teslis) öğretisinin Hıristiyanlığın ilk dönemlerinde bulunmadığına, 4. yüzyılda icat edildiğine karar vermişti; sonuçta, Mesih tanrısaldı ama Tanrı üç değil, tekti. Kutsal Üçleme'ye inanmamak hem kâfirlik hem de suçtu, bu yüzden Newton dini konulardaki yazılarını kendine sakladı ve Cambridge'de rahip olmadan çalışabilmek için özel izin aldı. Simya ile ilgili ve hermetik metinleri topladı ve yıllarca madenlerin büyümesini veya dönüştürülmesini sağlayacak olan bir maddeyi keşfetmek veya imal etmek için uğraş verdi. Din ve simya üzerine yazdığı ama hiç yayımlamadığı yoğun ve kapsamlı yazıları 20. yüzyılın ortalarında Newton'ın elyazmalarını satın alan İngiliz iktisatçı John Maynard Keynes'i şu yorumu yapmaya yöneltmiştir: "Newton akıl çağının ilk ürünü değil... büyücülerin sonuncusuymuş."
John Maynard Keynes, 5 Haziran 1883 tarihinde Cambridge, İngiltere‘de doğdu. Babası John Neville Keynes, bir ekonomistti. 14 yaşına geldiğinde Eton College’de burs kazanan Keynes, okulun seçkin kulübü olan “Pop”a kabul edilmiştir. 1902 yılında Cambridge King’s College’ta eğitim almaya başlayan Keynes, akademik ilgili alanlarını matematik ve klasiklerden siyaset ve ekonomiye kaydırmayı teşvik eden profesör Alfred Marshall’dan etkilendi.
İstihdam, Faiz ve Paranın Genel Teorisi İngiliz iktisatçı John Maynard Keynes'in 1929 Ekonomik Bunalımından sonra klasik iktisat teorisinin varsayımlarına karşıt önermelerini sunmuş olduğu
1936 yılında yayımlanan kitabıdır.
Keynes klasik iktisatçıların aksine ekonomide gönüllü işsizlik olabileceğini, talep yetersizliği nedeni ile ekonomilerin durgunluğa girebileceğini (yani eksik istihdam durumunun varlığı) söyleyerek, klasik iktisattın bu tür sorunlar için reçete olarak sunduğu fiyat mekanizması ve esnekliklerle, sorunların çözülemeyeceğini ortaya koydu.
Genel TeoriJohn Maynard Keynes · Kalkedon Yayınları · 200858 okunma
Üstün zekasına rağmen, özel ilgi alanlarının yalnızca bir kısmını gerçek bilim dalları oluştururdu. Çalışma hayatının en az yarısını simyaya ve çeşitli dinsel uğraşlara ayırdı. Bu konulara basit birer hobi olarak değil, bütün içtenliğiyle kendini adayarak eğilirdi. Ariusçuluk denilen, tehlikeli derecede heretik (sapkın) bir mezhebin gizli yandaşıydı. Bu mezhebin başlıca esası, Kutsal Üçleme'nin (Teslis) var olmadığı inancıydı. [Newton'ın Cambridge'deki fakültesinin Trinity (Teslis) adını taşıması ilginç bir rastlantıdır.] İsa'nın ne zaman geri geleceğine ve kıyametin ne zaman kopacağına ilişkin matematiksel ipuçları yakalayacağına inanarak, Hz. Süleyman'ın Kudüs'teki kayıp tapınağının zemin planını bıkmadan usanmadan incelemiş ve bu süreç sırasında, orijinal metinleri daha iyi tarayabilmek için kendi kendine İbranice öğrenmişti. Simyaya da aynı coşkuyla meraklıydı. 1936'da ekonomist John Maynard Keynes, Newton'ın notlarıyla dolu bir sandığı açık artırmayla satın aldığı zaman, bu notların optiğe ya da gezegenlerin hareketlerine yönelik karşı konulmaz bir merakı değil, adi metallerin kıymetli metallere çevrilmesine yönelik kararlı bir arayışı yansıttığını hayretle keşfetti. 1970'lerde Newton'ın bir saç teli üzerinde yapılan analiz, saç telinin doğal düzeyin kırk misli yoğunlukta cıva içerdiğini bulguladı. Cıva, simyacılar, şapkacılar ve termometre-imalatçıları hariç hemen hiç kimsenin ilgi alanına girmeyen bir elementtir. Onun sabahları yataktan kalkmayı hatırlamakta bile zorluk çekmesine belki de şaşmamalı.
dünyaya ibretle dikeceksin gözü ki ruh doğranıp eksilmesin
biri sıkıysa çıksın da seyrettiğimi söylesin aval aval olan biteni
....
yüz veririm sanılmasın keşiş yalnızlığın tafralarına
yoktur seyislerin bilgiç edalarında hevesim
Keynes, hayatım her alanına olduğu gibi ekonomi ve politikaya da farklı perspektiflerden bakabilen bir insandı. Ekonomik görüşleri çok sonra algılansa da kapitalizme çıkış yolu sunmuş ve devletin ekonomideki rolünü özellikle kriz dönemlerinde çok iyi analiz etmiştir. Birçok eleştiri almış olsa ve bugünün gerçekleri ile uyuşmasa dahi çağının önünde bir adam. Bu kitap en ünlü kitabıdır. Özellikle ekonomi ile ilgilenen herkes mutlaka bilmeli
Genel TeoriJohn Maynard Keynes · Kalkedon Yayınları · 200858 okunma