Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Aydın Üzerine Tezler 5

Yalçın Küçük

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
1940 kuşağı aydınlar, sağı ve solu ile bağımsız değillerdir. Rejimin oyuncakları olarak ortaya çıkıyorlar.
Reklam
Türkiye solculuğu, büyük bir utançla, kendi ta­rihini çarpıtmaya çalıştı. Bunu iki yolla yapmayı denedi; birincisi, kemalizmin bağrında sağ el ile birlikte yaşama­sını tarihlerden çıkarmaya özen gösterdi. İkincisi, kemalizmi, popülizmi, köycülüğü, ılımlı dinselliği ve restoras­yon cumhuriyetinin can simidi olarak ortaya çıkan parlamentorizmi solculuk olarak kabul edip sunmayı önemli bildi.
Mizah, sınıflı toplumların en uysal sanatıdır. Mizah­çılar köyün delisi, kentin eğlendiricisidir. Kimseye bir za­ rarları dokunmuyor. Tekelsi aşamaya girildikten sonra ar­tık Türkiye’de fıkra yazarları aynı ölçüde zararsız oluyor­lar. Nasıl zararlı olabilirler; tekelsi ahtapotların her gün bozdukları bir platformda bir gün sonra yalanlanacak ya­zıları yayınlamayı meslek ediniyorlar.
Fıkra yazarı ile mizah yazarının ortak noktası nedir; ütopyacısı ile polisiye romanının kıt ve fıkracısı ile mi­zahçısının çok olduğu bir ülkede bu soru sorulmalıdır. Eğer şimdiye kadar sorulmamışsa, bu bir eksiklik oluyor. Ortak noktası şudur: Mizah yazarı, düzeltilebilir ve bu ne­denle de affedilebilir hataları ön plana çıkartıyor. Mizah, düzeltilebilir ve dolayısıyla da affedilebilir hatalar üzerine kuruluyor.
Revolüsyon, bireyi, yıldızlara uzatıyor. Her devirde güneş değil yıldızlar doğuyor. Oportünist, yıldızlara sahte yoldan uzanmak isteyen­ dir. Ve revolüsyon yolunun oportünistleri restorasyon dö­neminin yıldızları oluyorlar.
Reklam
Ali Suavi ve Halkçılık
«Devrin inkılapçılarının hiçbirinin hayatı böyle halk yığınları için­ de, halk ıstırabı ile acılanarak başlamamıştır. Tanzimat veziri halka yukarıdan bakar. Tanzimat edebiyatçısı, halk içine inmez». İnen, bir tek Ali Suavi Hoca var.
100 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.