Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Bedruddin Ayni

Bekir Karadağ

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
Ayni, başta İbn Hacer olmak üzere dönemin büyük tarihçisi Makrizi ile de aynı derecede iyi ilişkiler geliştirememiştir. Ayni-Ibn Hacer çekişmesı, ikisinin farklı mezheplerden olması ve ikisinin de Sahih- Buhári üzerine birer şerh yazması gibi sebeplerle çıkmış olmalıdır. Öyle ki Ayni, Fethu'l-Bari'deki görüş ve düşüncele rinden dolayı İbn Hacer'i tenkit etmiş; İbn Hacer de bu tenkitlere cevap vermek için İntikadü'l-İ'tiråd adlı bir kitap yazma ihtiyacı duymuştur. Aynî'nin vefat etmek üzere olan İbn Hacer'i ziyaret etmesi, aralarındaki tartışmanın daha çok ilmi alana münhasır olduğunu göstermektedir.
Hanefi mezhebinde daha önce bazı çabalar olmasına karşın tabakât-ı fukahâyı sistemleştiren ilk ismin İbn Kemal Paşazâde (ö. 940/1534) olduğu kabul edilmektedir.
Sayfa 101Kitabı okudu
Reklam
Aynî, iyi bir hadis eğitimi aldığı için temel hadis kaynaklarına oldukça hâkimdir. Bundan dolayı bu yöndeki bir eksiklik, onun dikkatini derhal çekmektedir. Bu bağlamda "sahih olmayan rivâyetleri" kullandıkları için Hanefi fakihlerini hadis kitaplarını bilmemekle suçlamaktadır.
Sayfa 197Kitabı okudu
Ayni, doksan yıl gibi uzun bir hayat yaşamış ve ömrünün çoğunu ilim ile iç içe geçirmiş olup ilk fıkıh eserini yirmili yaşlarda son eserini ise doksan yaşına yaklaştığı bir dönemde yazmıştır. Daha da önemlisi Aynî'nin Mısır hayatı, onun ilmi hayatında önemli değişiklik meydana getirmiş ve adeta hayatında devrim niteliği taşıyan bir dönüm noktası olmuştur
Sayfa 237Kitabı okudu
Hanefi mezhebinde "meşayih" kavramı, genelde bir bölgede belirli bir fakihin etrafında toplanan veya benzer fıkhi tercihlere sahip olan fakihler grubunu ifade etmede kullanılmasıyla birlikte bir dönemi ifade etmek için de kullanılır. Buna göre "meşayih dōnemi", mütekaddimûn döneminin son halkasını teşkil eden üçüncü nesil fakihler ile III./IX. yüzyılın ikinci yarısından başlayan ve yaklaşık IV./X. yüzyılın sonlarına kadar devam eden bir zaman dilimi için de kullanılır
Sayfa 205Kitabı okudu
Mısır, Hanefi mezhebinin en az yayıldığı yerlerden birisi olmuştur. Durumun böyle olmasında, Şâfiî ve Maliki mezheplerinin burada etkin olması büyük rol oynamıştır. Hanefilik, Abbasiler döneminde resmi mezhep olduğu zamanlarda bile Mısır'da halk arasında fazla yayılmamıştır. Abbasî Devleti'nin resmi mezhebi olduğu için Mısır'da onlara rakip çıkan Fâtımi Devleti, Hanefi mezhebine karşı tavır almıştır. Bundan dolayı kadı atamalarında son zamanlarda Şafii ve Mâlıki fakihlere görev verilirken; hiçbir Hanefi fakihi kadılığa getirilmemiştir." Fâtımî Devleti'ni ortadan kaldıran Eyyübiler'le beraber Sünni mezhepler rahat bir nefes almışlardır. Hanefi mezhebi, Nureddin Zengi'nın destekleriyle Şam ve diğer şehirlere buradan da Mısır'a yayılmıştır. Eyyübiler'den sonra gelen Memlükler döneminde ise Hanefi mezhebi, Mısır'da yayılmış hatta bazen Şafiilik'ten sonra ikinci sıraya yerleşmiştir.
Reklam
Önemli bir ilim adamı olan Ayní'nin aynı zamanda büyük bir devlet adamı olduğu, yaptığı resmi görevlerden anlaşılmaktadır. Eli yıla yakın idareciliği esnasında sekiz defa Kahire muhtesipliği, üç defa evkâf nâzırlığı, iki defa da Hanefi başkadılığı yapmıştır, Sehavinin, "Ayni'den önce hiç kimse kadılık, muhtesiplik ve evkaf nazırlığını bir arada yürütmemiştir" sözleri onun bu konudaki meziyetini göstermektedir.
100 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.