Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

''Büyük Ulusal Anlatı'' ve Türklerin Kökeni

Genesis

Murat Belge

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
Nâzım Hikmet ayaklanmaya bir arkaplan olmak üzere bir “feodal zulüm” manzarası çizer. “Bir sazan balığı yüzünden kaleye zincirlenen balıkçı” ve onun “ağlayan kadını” vardır. Şiirin ilk kıtası da “topraksız insanın ve insansız toprağın feryadını” anlatır. Ancak bu gibi zulüm ve sefalet manzaralarını fazla büyütmez ya da uzatmaz. Bu ılımlı eleştirisiyle Nâzım Hikmet, döneme, Murad-ı Hüdavendigâr’dan beri sömürünün başat olduğu bir imparatorluk gözüyle bakan Erol Toy ve Osmanlı devletinin kuruluşunu dünyada ilk başarılı sosyalizm örneği gibi gören Kemal Tahir’in arasında, ikisine göre daha gerçekçi bir konumda durmaktadır. Kemal Tahir’in bakışında Bedreddin bir “fazlalık” gibidir.
Sayfa 136Kitabı okudu
Türk milliyetçiliğinin bilinçaltında bazı cinsel temaların ciddi bir ağırlığı olduğunu düşündürtecek bir şeyler vardır. Örneğin “Baltacı ile Katerina” hikâyesi, müthiş bir “fabrikasyon”dur ve belli ki bir Osmanlı Paşası’nın Rus Çariçe’yi “becermiş” olması inancı, Rusya elinden tadılmış bir dizi yenilginin acısını biraz unutturmaya yaramaktadır.
Sayfa 249Kitabı okudu
Reklam
Her yerde insan, yuvasından uzak­laşan gibi “öz”ünden uzaklaşanı da kurt kapacağı inancıy­la, koşmaca oynarken sığınacak “kale”ye yakın durmaya özen gösteren çocuklar gibi, “köken” bellediği yerin yakınında dolaşıyor. Bunlara o kadar dikkat etmeyenleri hemen “doğru yol”a çağıran bir “ruhban” da zaten her zaman hâzır ve nâzır.
İnsanoğlu bir şeye niyetlenince, dünyayı istediği gibi görmesini sağlayacak kulpları da bulur ve takar. Hiç de aptal bir kişi olmayan Nihal Atsız da zoru başarmış ve ırkçı olmuş­tur. Bunu kıvançla söyler: “Ben de ırkçı, türkçü ve turancı olduğum için... Evet, övünerek söylüyor ve tekrar ediyorum: ırkçı, türkçü ve turancı olduğum için...”
Sayfa 217 - (Atsız, İçimizdeki Şey­tan, İstanbul 1992, s. 10).Kitabı okudu
Atsız, korkunç, korkutucu bir ideolojiye sahip olmakla bir­likte, hem ortalama ırkçı-milliyetçilerden daha açık sözlü, hem de bazı konularda onlardan daha mâkûldür. Bu eski­ lik ve “başından beri millet olarak var olma” konulan yalnız Atsız gibi ırkçılann değil, genel Türk milliyetçiliğinin ortak inançlan arasındadır.
Sayfa 232Kitabı okudu
Türkiye’de Türkçüler veya Bahadıroğlu kumaşından İslamcılar, dünyayı tanımazlar. Dünyaya son derece kapalı bir ideoloji ve kültür içinde yetişmişlerdir. “Öteki” olarak kategorize ettikleri insanlara bu kadar büyük bir düşmanlık besleyebilmelerinin bir nedeni de budur.
Sayfa 310Kitabı okudu
Reklam
II. Meşrutiyet’ten beri, gelişen Türkçü akım, özünde militarist bir çekirdek taşıdığı için, öncelikle Cengiz Han ve Attilâ’nın Türk tarihine entegre edilmesine çaba harcamıştır. Burada Cengiz’in “Türk”lüğü, biraz sorunsal karakterdedir: Cengâver bir gelenekle bütünleşme istendiği için, yayıldığı metrekare hesabıyla dünyada en geniş alanı kaplamış Cengiz İmparatorluğu, Türkçüler için, kaçırılmaması gereken bir fırsat gibidir.
Sayfa 280Kitabı okudu
100 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.