Bu fennin asıl amacı mevcûdâta ilişkin halleri bilmektir. Zira madûmâtın hallerini bilmekle dikkate değer bir yetkinlik elde edilemez. Ne var ki bu ilmin kaide ve kuralları; -madûm olsun, mevcut olsun; mümkün olsun, mümteni olsun- bütün mefhumları kapsamaktır. Bu fennin asıl amacı ise hakiki varlıkların hallerini bilme uğrunda bu kuralları kullanmasıdır. Kimi zaman bu kaideler itibarî mefhumların bilgisi ve hallerini beyan için de kullanılabilir. Zira hakiki varlıkların ahvalini bilmek için itibarî mefhumların bilgisine ihtiyaç duyulur. Bu durumu ifade etmek için denilmiştir ki: İtibarî kavramlar olmasaydı Hikmet batıl olurdu.
Kavram mantığı, bileşik bir nesnenin özcü bir yaklaşım içinde nasıl tanımlanması gerektiğine odaklanan ve bu amacı gerçekleştirmek için gerekli olan alet kavramları, ayrımları ve kuralları inceleyen klasik mantığın temel bölümlerinden biridir.
Bir marifet ve bilgi ya tasavvurdur ya da tasdiktir. Tasavvur ilk bilgidir ve had onun yerine geçen bir şey ile elde edilir. Mesela insanın mahiyetini tasavvur etmemiz gibi. Tasdik ise kıyas veya onun yerine geçen bir şey ile elde edilir.
Epistemik/bilgi içerikleri bakımından yanlış ya da zan içeren bilgiler dahi insan zihni tarafından formel olarak tutarlı bir biçimde düzenlenebilmektedir.