İslam ı Vahiy ve Aklın Işığında Anlama Anlatma Gayreti
Akıl taraftarlığının Ebu Hanife´ den sonraki önemli temsilcilerinden olan İmam Maturidi, Ebu Hanife´nin fikirlerini geliştirerek köklü bir kelam ekolünün oluşmasını sağlamıştır. Türkistan´da kurulan bu kelami gelenek, onun adına nispetle Maturidilik olarak adlandırıldı. ´´İslam inancının esaslarının tespiti ve ona yöneltilen eleştirilerin çürütülmesi için akıl ve vahyi birlikte kullanan´´ bu ekol, Türkistan coğrafyasında yetişmiş mütekellimlerce kurumsallaştırıldı. Maturidilik Hanefilik ile birlikte Türk toplumları arasında yayıldı ve günümüze kadar korunmaya çalışıldı.Prof. Dr. Sönmez Kutlu (Türkler ve İslam Tasavvuru)
İmam Maturidi, İslam düşüncesinde, ´´akılcı din anlayışının´´ temsilcisi büyük bir Türk düşünürüdür. O, ´´hiçbir şeyin hikmet ve gayesiz yaratılmadığını´´ söyleyerek ´´Allahın yarattığı her şeyde bir hikmet bulunduğunu´´ ifade etmiştir. ´´Allah´ın güzel olanı emrettiği ve çirkin olanı da yasakladığını bu sebeple, iyi ve kötünün insan aklıyla bilindiğini´´ söyleyerek ahlaki bir görüş getirmiştir.
Bu eserde, İmam Maturidi´nin, ´´Kur´an´ın yorumunda tefsirle tevil yolunu ayırarak tevil yolunun açık tutulması halinde, sorunların çözümünün kolaylaşacağını belirttiği ve kendinden sonraki çağlara ışık tuttuğunu, tevil yasaklandığı zaman, meseleleri çözüme kavuşturmanın imkansızlaştığı´´ şeklindeki düşüncesi açıklıkla ortaya konmuştur.
Prof. Dr. Hayrani Altıntaş (Takdim)