Merhabalar, Bugünkü yazacağım incelememden çok ümitli değilim ancak yeni geliştirdiğim alışkanlığımla okuduğum her kiraba bir inceleme yazarak aklımda daha kalıcı olmalarını sağlamaya çalışıyorum. O zaman başlayalım Kitabın ele aldığı temel konu "evrim" aslında. Kitabın iddiasına göre günümüzde yaşayan bir çocuk rüyalarında binlerce yıl önce yaşamış atasının hatıralarına erişiyor, onun hayatını yaşıyor rüyalarında. Şöyle bir temel teoriden yola çıkmış bu hikaye:" uyuduğumuzda düştüğümüzü bizim aslında geçmişte ağaçta yaşayan atalarımızın hatıraları nedeniyle görüyoruz." Burada tutup evrimi tartışmayacağım. Çünkü bu konuda ne düşümem gerektiğine karar verebilmiş değilim. Evrime en basit şekilde: " ehe maymundan geldik biz ehe" şeklinde yaklaşılınca çok saçma oluyor. Bir çeşit evrim var bu yadsınamaz. Muhtemelen bundan 1000 yıl önce yaşayan insanlar bizden fiziksel olarak çok daha farklıydı mesela. Ya da en çok virüslerde duyduğumuz mutasyon geçirmek kavramı da evrimi ifade ediyor esasen. Kitabın anlatım biçimini değerlendirecek olursak, evrimi savunan bir görüş için çok başarılı ve detaylı bir şekilde insan önceki birkaç formu anlatabilmiş. Ateş adamlar, ağaç adamları ve bunlaeın ara formunda yaşayan iri diş ve sürüsü Çok detaylı tasvirler yapmadığı için anlattığı formları gözümde canlandıemakta biraz zorlandım açıkcası ama bu okuma keyfimden bi şey götürmedi. Evrim kavramını roman akışı içinde okumak isteyenlere kesinlikle tavsiye ederim.
Ademden Önce
Ademden ÖnceJack London · Bordo Siyah Yayınları · 201818,7bin okunma
Okunmaya değer…ipucu içerir .
Güzel bir kitaptı diyebilirim. Yazar kendi üzerinden evrimi anlatmış.Maymundan gelmiş olabileceğimizle ilgili birçok kanıtı satır aralarında anlatıyor.Tabiki bu doğru kesin demek zaten mümkün değil.Ama yazarın kendi hayatı ve rüyalar aracılığıyla geçmiş hayatını,maymun halini görüp o dönemdeki ilkel yaşantıyı anlatması bence epey ilginç ve yaratıcı fikir. Oldukça canlı,akıcı ve okunabilir kılıyor bu durum romanı.Evrimle ilgili bir roman okumak iyi geldi açıkçası,farklı bakış açısı sağlıyor insana.Birçok açıdan insan ,tarihsel gelişimimiz,evrimsel süreç vs gibi bir çok şeyi sorgularken buldum kendimi.Bu açılardan bakınca ,geliştirici bir durum. Hikayeleştirilerek durumun anlatılması okunurluğu sa artırıyor. Uzun uzun evrimsel biyolojik detaylar yerine,hikayeleşmiş bir evrimsel süreci okuyorsunuz.Oldukça keyifli idi. Kızılgöz den bahsetmek istiyorum. Romanın en gaddar,zalim,eşlerini döven,öldüren,cani ruhlu -hatta katil- karakteri.Zaten Kocadişte ,onu kendilerinden farklı,bir alt düzeylerindeki gelişmemiş formum son halkası olarak anlatıyor.Tamamen gücü ve kaba kuvveti sayesinde ayakta kalıyor.Ve romanda da epey süre adı geçen karakterlerden biri kendisi. Beni en çok düşündüren nokta eşlerini dövmesi,öldürmesi ve onlara keyfi şiddet uygulaması oldu. Bir hayvanın bunu yapması pek mantıklı gelmiyordu.Çünkü insandan başka hiçbir hayvan kendi cinsine ya da başka türlere karşı keyfi öldürme eylemine kalkışmıyordu. Ki bir yer de yazar da buna vurgu yapıyor,Kızılgöz’ün bugünkü insan ya da ateş insanlarının ilkel bir formu olabileceğini söylüyordu.
Adem'den Önce
Adem'den ÖnceJack London · Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları · 201918,7bin okunma
Bir biyolog olarak evrimi bu kitaptan öğrendim.
Richard Dawkins Bilal'e anlatır gibi anlatıyor evrim mekanizmalarını. Evrimi, özellikle de doğal seçilimi çok güzel, çok sade, örneklerle, tane tane, sıkmadan anlatıyor. Öğrenmek istediğiniz bir konuysa bu kitap çok doğru bir seçim olacaktır.
Kör Saatçi
Kör SaatçiRichard Dawkins · Kuzey Yayınları · 20211,244 okunma
Görme, duyma, çeşitli hastalık, genetik bozukluklarımızın geçmişte yaşamış canlılardan kaynaklı olduğunu bilimsel kanıtlarla açıklayan kitap.
İçimizdeki Balık
İçimizdeki BalıkNeil Shubin · Avantür Yayınları · 2023213 okunma
Çok Korkunç Bir Kitap
Öncelikle eğer kitabı okumayı düşünüyorsanız hiçbir inceleme vs. okumadan kitaba başlamanızı öneririm. Şahsen ben sadece filme uyarlanan bir kitap olduğunu bilerek kitaba başladım ve sonu çok sarsıcıydı.Aslında duygularımı nasıl ifade edebileceğimi de bilmiyorum hem rahatsız oldum, hem gerildim, hem de korktuğum bir kitaptı. SPOİLER Aslında bu kitabı daha önce birkaç kere daha elime alıp okumaya niyetlenmiştim ama bir türlü devamını getirememiştim. Bilimkurgu türüne karşı olan ön yargımdan olabilir belki. Kitabımız Phyllis ve Jinn adında iki "insanın" uzayda yaptıkları başı boş bir yolculukla başlıyor. Çiftimiz bu yolculukları esnasında bir cam şişe içine konulmuş uzun bir not buluyorlar. Aslında kitapta da bu notu okuyoruz ve asıl olaylar bu noktadan sonra başlıyor. Kitabı okurken çoğunlukla rahatsız oldum ve sonu o kadar umduğum gibi değildi ki sonundan da rahatsız oldum. Başta maymunlara yaptıklarımız nedeniyle hissettikleriyle empati kurmaya çalıştım ama sonra anladım ki kendi sonumuzu kendimiz yaratmışız. Sonu o kadar etkileyici ve korkunç ki kesinlikle okumalısınız.
Maymunlar Gezegeni
Pierre Boulle
Maymunlar Gezegeni
Maymunlar GezegeniPierre Boulle · İthaki Yayınları · 20185,3bin okunma
çeviri
Çeviri hiç hoş değildi, devrik ve satırlar süren cümleleri anlamakta zorluk çektim. Büyük bir hevesle okumaya başladığım kitapta böylesine hezeyana uğramak beni çok üzdü, çevirisi güzel olan başka yayınlara yönelmenizi tavsiye ederim. Aynı zamanda yazılar da çok küçüktü.
Türlerin Kökeni