Şeffaflık toplumu bir güven toplumu değil bir kontrol toplumudur.
Reklam
İnsanın ruhu, görüldüğü kadarıyla, ötekilerin bakışlarından uzak, 𝙠𝙚𝙣𝙙𝙞 𝙗𝙖şı𝙣𝙖 kalabileceği alanlara ihtiyaç duyar.
84 syf.
7/10 puan verdi
İnsan Manzarası; Şeffaflık.
Yine tanımı herkesçe farklılık gösterecek bir kelime; "şeffaflık". Bunun beraberinde dijital hayatın ve sosyal medyanın hayatımıza etkisini, rolünü gözönünde bulundurup eleştirdiğimizde, fikirlerimizi beyan etmenin gözetleme üzerindeki etkilerini de inceleyebiliyoruz. Misâl, bireysel özgürlüğün tanımını kendimizce yapmamızdaki toplumsal kontrol ve tepki gerilimi...Veya özgürlük nedir dediğimizde, tanıma gizli özne olarak "bencil"i kullanarak başlamak... Kısa ama derinlemesine bir inceleme; Şeffaflık Toplumu: Kitap, okurken düşündürecek, üzerine tartışılacak çok kavrama ve soruya pencere açar. Uzun inceleme yapmayı sevmem, kitap bölüm bölüm derinlemesine ele almış olsa da (hakediyor), sadece Teşircilik Toplumu ve Kontrol Toplumuna bir iki cümle: Teşircilik Toplumu; dijital çağın getirdiği teknolojik gelişmelerin insanın yüzünü ve kişiliğini yok ettiği, her şeyin açıkça sergilendiği bir toplumun oluştuğu, her şeyin pozitif olarak algılanması, toplumun pornografik bir nitelik kazandığını ve cinsel hazın yabancılaşmaya yol açtığını vurguluyor. Bu durumun, cinselliği ve aşkı yok ettiği ve insanların gerçek hazza ulaşmasını imkansız hale getirdiğinin altı çiziliyor. Kontrol Toplumu; özelinizi, mahreminizi kendi ihtiyaçlarınız nedeniyle yitirme- kaybetme korkusuyla sergileme ihtiyacı duyduğunuzu belirtiyor. Bu durumda mükemmelliğini ilan edenin kontrol toplumu olduğunu belirtiyor. Emeği geçenlere teşekkürler, keyifli ve istifadeli okumlar:)
Şeffaflık Toplumu
Şeffaflık ToplumuByung-Chul Han · Metis Yayıncılık · 20172,078 okunma
84 syf.
10/10 puan verdi
·
2 saatte okudu
Bu kitabın yazarı Byung-Chul Han Güney Koreli bir filozof ve kültür kuramcısıdır. O da anlaşılıyor ki benim gibi toplumsal fanusun çatlamasından epey sancı çekmektedir. Kitapta toplumdaki mahremiyet algısının yok oluşunu, bedensel teşhirciliğin sökün edişini, pornografinin hüküm sürünüşünü sosyolojik tespitlerle irdeliyor ve eleştiriyor. Bunu bir anlamda toplumsal ve kültürel şeffahlık hali olarak adlandırmaktadır. Pornografi kadınları tamamen eşyalaştıran, mastürbasyon malzemesi haline getiren ve onların kokuşmuş bedenlerinin suretini yeryüzüne yayarak bir teşhir bozgunu meydana getirmektedir. Enformatik bozgun ile her ne kadar kendimizi "özgür" addetsek de aslında toplumsal şeffahlığın kuşatması altında özgür iradeleri manipüle edilmiş bireylerden oluşan bir yığınlaşmayı meydana getirmekteyiz. Bu da teklifsiz ve laubali, anti-kutsalcı bir kültür fenomenini oluşturmaktadır.
Şeffaflık Toplumu
Şeffaflık ToplumuByung-Chul Han · Metis Yayıncılık · 20172,078 okunma
Reklam
Teşhircilik Toplumu
Teşhircilik toplumu pornografık bir toplumdur. Her şey dışa çevrilmiş, ifşa edilmiş, çıplaklaştırılmış, soyulmuş, ortaya serilmiş durumdadır. Teşhir etmenin aşırı­lığı her şeyi "tüm sırlarından arınmış olarak derhal tüketilmeye açık" bir meta haline getirir. Kapitalist ekonomi her şeyi sergi­lenme mecburiyetine tabi kılar. Sadece sergilemeye yarayan sah­nelemedir değer yaratan, şeylerin her türlü kendine özgülüğü feda edilmiştir. Şeyler karanlığın içinde değil aşırı ışık altında or­tadan kaybolmaktadır: "Daha genel olarak bakıldığında görünür şeyler karanlık ya da sessizlik içinde kaybolmaz, görünürden da­ha görünür olanda yitip giderler: müstehcenlikte." ..
İnsan simalarının sergisi
Facebook ve Photoshop çağı "insan siması"nı ta­mamen sergi değerinde kendini bulan bir face haline dönüştürür. Face, "bakışın aura"sından yoksun, teşhir edilen bir yüzdür. ..
Reklam
Bn ikna oldum Meetic şirketi biliyor bu işi :))
Olumlulaştırma girişimlerinin so­nucu olarak aşk da sığlaşarak, hoş duygularla karmaşıklıktan ve sonuçtan yoksun uyarıların düzenlenişi haline gelir. Bu bağlam­ da Alan Badiou Aşka Övgü adlı eserinde eş bulma hizmeti veren Meetic adlı şirketin sloganlarına dikkat çeker: "Birine vurulma­dan da aşık olabilirsiniz!" (sans tomber amoureux ) Ya da: "Acı çekmeden aşık olmak çok kolay!" ..
Acılar insan ruhuna derinlik verir
Olumluluk toplumu hiçbir olumsuz duyguya da izin vermez. Böylece insanlar eziyet ve acıyla başa çıkma, buna biçim verme becerisini yitirirler. Nietzsche'ye göre insanın ruhu derinliğini, büyüklüğünü ve gücünü tam da olumsuzlukta oyalanmaya borç­ludur. ..
Görme alanında boşluk bırakmayan aşk pornografidir. Bilgide boşluk bırakmayan dü­şünme ise bozularak hesaplamaya dönüşür. ..
Şeffaf olan ölü olandır
şeffaf bir ilişki her tür çekicilikten, canlılıktan yoksun ölü bir ilişkidir. Tamamen şeffaf olan yalnızca ölü olandır. ..
Mesafe ve utanç sermayeden sayılır
Günümüz toplumunu sarmış olan şeffaflık tutkusu karşısında mesafe tutkusunu hayata geçirmeyi öğrenmemiz el­ zemdir. Mesafe ve utanç sermayenin, enformasyonun ve iletişi­min hızlandırılmış dolaşımına dahil edilemez. Bu dolaşım insa­nın çekilebileceği mahrem alanların şeffaflık adına ortadan kal­dırılmasına yol açar. Işıklandırılır ve tüketilir bu alanlar. Böyle­likle dünya daha utanmasız, daha çıplak bir hal alır. ..
1.500 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.