Laik olmayan devletler neden insanların dinine karışır ya da dolaylı yollardan karışır? Çünkü bu işin temelinde insanlara egemenlik kurmak vardır. Kendi iktidarlarını sürdürebilmek vardır. Bunu görmek için bilge olmak gerekmiyor. Dinin için yeterince özgür bırakılmıyorsan, sana egemen olmaya çalışılıyor. Seni tarafında tutmaya çalışıyor, seni bu dünyadan mümkün olduğunca soyutlayarak, yoksulluğa alıştırıyor, sana Tanrı sevgisi yeter diyor. Din, gelmiş geçmiş en iyi yönetim aracı olmuştur. Çünkü insanların en büyük korkusuna odaklanır. Korkuyla yönetmek için tehdit değil, din kullanılır, hep kullanılmıştır. Ülkemizde bu berbat düzende dolaylı yollardan tehdit bile karıştı işin içine o da ayrı mevzu. Neden? Çünkü böyle berbat bir düzene din bile yetmedi...